در-بادغیس-چه‌-می‌گذرد-از-باج‌گیری-طالبان-تا-کشت-مواد-مخدر

شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که جنگجویان طالبان پس از آتش‌بس روزهای عید، حملات گروهی شان را بر نیروهای امنیتی کاهش داده؛ اما باج‌گیری در مسیر شاهراه‌ها و کشت مواد مخدر در مناطق تحت تسلط‌‌ این گروه نگران کنند است.

به گزارش افغان نیوز: عبدالعزیز بیک، رییس شورای ولایتی بادغیس، امروز( یک‌شنبه، 18 جوزا) به آژانس افغان نیوز گفت که طالبان پس آتش‌بس سه‌روزه‌ای عید فطر، تاکنون هیچ حمله گروهی انجام نداده و خشونت این گروه نسبت به زمان پیش از آتش‌بس کاهش‌یافته و نیروهای دولت نیز در حالت دفاعی قرار دارد.

به گفته آقای بیک؛ گروه طالبان ولسوالی بالامرغاب را به گونه کامل در اختیار خود دارد و دیگر ولسوالی‌های بادغیس نیز تنها ساختمان ولسوالی در اختیار حکومت است و دیگر تمامی روستا‌های ولسوالی از سوی گروه طالبان مدیریت می‌شود.

او تأکید کرد؛ ساختمان ولسوالی بالا مرغاب نزدیک به یک و نیم سال است که به دست گروه طالبان سقوط کرده و نیروهای امنیتی بیشتر در حومه این ولسوالی در پاسگاه‌ها قرار دارند.

رییس شورای ولایتی بادغیس از ناامنی در بزرگ‌راه‌های این ولایت یادکرده و گفت که مسیره میمنه – بادغیس که از بالامرغاب می‌گذرد و گشت و گذار موترها و مسافران در آن بیشتر است، به دست گروه طالبان قرار دارد و از آنان زیرنام‌های مختلف اخاذی می‌کنند.

آقای بیک افزود که راه ولسوالی جوند نیز به دست گروه طالبان قرار دارد و از مردم و موترها به بهانه‌های مختلف باج‌گیری می‌کنند و بزرگ‌راه بادغیس – هرات نیز از ناامن‌ترین مسیر این ولایت است.

او تأکید کرد که گروه طالبان از ساخت مکتب، پلچک، سرک و کانال‌های آبی که از سوی دولت و موسسه‌های غیردولتی ساخته می‌شود، "ده یک" حق می‌گیرد و در غیر آن مانع ساخت و اجرای پروژه‌های انکشافی می‌شوند.

به گفته رییس شورای ولایت بادغیس؛ تریاک در تمامی مناطق زیر تسلط طالبان ازجمله بالامرغاب که آب فراوان دارد، آزادانه کشت و برداشت می‌شود.

آقای بیک از امکانات اندک جنگی نیروهای دولتی یادکرده و گفت که در حال حاضر نیروهای امنیتی در این ولایت امکانات اندک جنگی در اختیار دارند و در زمان جنگ تنها از طریق هوا از ولایت هرات به این ولایت امکانات فراهم می‌شود.

ضیا گل حبیبی، عضو شورای ولایتی بادغیس نیز گفت که خشونت گروه طالبان پس از آتش‌بس سه‌روزه این گروه در روزهای عید، کاهش‌یافته و هیچ‌گونه حمله گروه را این گروه انجام نداده است. اما او تأکید کرد که هم‌اکنون این گروه روستاهای تمامی ولسوالی‌های بادغیس را در اختیار دارد و حکومت تنها به ساختمان ولسوالی‌ها حاکمیت دارد.

خانم حبیبی از امکانات دست داشته نیروهای امنیتی در بادغیس شکایت کرده و گفت که نیروهای امنیتی با امکانات اندک جنگی مواجه است و در زمان جنگ هم از قول اردوی ظفر که در هرات مستقر است، امکانات کمی به نیروهای امنیتی بادغیس می‌رسد.

خانم حبیبی افزود: «موفقیت نیروهای امنیتی در مقابله با طالبان بادغیس بستگی به دستور مقامات مرکزی دارد، اگر مقامات مرکزی دستور جنگ را به نیروهای امنیتی بدهد، این نیروها می‌تواند به زودترین فرصت حملات گروه طالبان را دفع کند و آن‌ها متواری نماید؛ اما متأسفانه نیروهای امنیتی ساعت‌ها و روزها منتظر دستور مقامات مرکز می‌مانند».

به گفته این عضو شورای ولایتی بادغیس؛ در ولسوالی‌های مقر، جوند و بالامرغاب که زیر تسلط طالبان قرار دارند، بیشتر تریاک کشت می‌شود. خانم حبیبی تأکید کرد؛ «متأسفانه» شماری از مقامات دولتی نیز درزمینهٔ کشت تریاک در این ولایت دست دارند.

این درحالی است که آگاهان به این باور اند؛ کارگران از ولایت‌های مختلف افغانستان در ده‌ها موتر و با خیال راحت از پاسگاه‌های امنیتی عبور کرده و خود را به کشتزارهای خشخاش می‌رسانند.

در بادغیس چه‌ می‌گذرد؟ از باج‌گیری طالبان تا کشت مواد مخدر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد