دیدبان-حقوق-بشر-خواستار-رسیدگی-به-بحران-پناهجویان-افغان-شد

سازمان دیدبان حقوق بشر در نامه‌‌ای از اتحادیه اروپا خواستار رسیدگی به بحران پناهجویان افغان شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این نامه که توسط هیو ویلیامسون، مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی دیدبان حقوق بشر به اعضای شورای عدالت و امور داخلی اتحادیه اورپا نوشته، آمده است که در نشست مقام‌های ارشد اروپایی که قرار است روز پنج‌شنبه هفته‌ی جاری با تمرکز بر ارایه حمایت به افغان‌های در معرض خطر، برگزار شود، برنامه‌ی جامع برای مهاجران افغان در کشورهای همسایه، ارایه شود.

در نامه تاکید شده است: «اسکان مجدد باید براساس ارزیابی حفاظتی و معیارهای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، با تمرکز بر آسیب‌پذیرترین پناهندگان و اطمینان از یک‌پارچه‌ماندن خانواده، ادامه یابد».

سازمان دیدبان حقوق بشر در نامه خود گفته است که طرح اسکان مجدد هدفمند برای اتباع افغانستان نباید مانع تلاش برای اسکان مجدد پناهندگان از کشورهای دیگر شود.

بربنیاد این نامه، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ماه جولای توصیه کرده بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا دست‌کم ۳۶ هزار پناهنده را در سال ۲۰۲۲ میلادی بپذیرند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در این نامه همچنین خواستار توقف خروج اجباری پناهجویان افغان و خودداری از فرستادن آن‌ها به کشورهای سومی که حقوق‌شان در آنجا رعایت نمی‌شود، شده است.

در بخشی از این نامه نوشته شده است که با توجه به تغییر شرایط در افغانستان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تمامی درخواست‌های پناهندگی ردشده را بررسی کنند: «افغان‌ها باید دست‌کم وضعیت قانونی موقت، مجوز کار و تحصیل و حق ماندن بدون ترس از بازگشت اجباری به افغانستان یا کشورهای همسایه را داشته باشند».

در نامه تاکید شده که هیچ تبعه‌ی افغانستان یا هر پناهجوی دیگری نباید از مرزهای اتحادیه اروپا عقب رانده شود و یا از دست‌رسی به مراحل پناهندگی و پذیرش محروم شود.

این در حالی است که تا چند روز دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا قطع نامه‌ای را در مورد افغانستان تصویب کنند که بر بنیاد آن یک گزراشگر ویژه برای افغانستان تعیین خواهد شد.

دیدبان حقوق بشر خواستار رسیدگی به بحران پناهجویان افغان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد