دیدبان-حقوق-بشر-دادگاه-لاهه-تصمیم-بگیرد

دید‌‌بان حقوق بشر از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته تا در مورد جنایات اخیر حقوق بشری در افغانستان، تصمیم‌گیری کند.

به گزارش افغان نیوز؛ دید‌بان حقوق بشر روز دوشنبه(21 سنبله) با نشر گزارشی از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته تا در مورد جنایات حقوق‌ بشری در افغانستانِ زیر حاکمیت امارت اسلامی اقدام جدی کند.

دید‌بان حقوق بشر می‌گوید که این تحقیقات می‌تواند جنایات حقوق بشری امارت اسلامی در افغانستان را مشخص کند.

کریم‌ خان، دادستان دادگاه لاهه در ۲۶ آگست سال ۲۰۲۲، خواستار آغاز تحقیقات در مورد جنایات حقوق بشری در افغانستان شد.

کریم خان قضاوت این دادگاه را برای تأمین عدالت در افغانستان مهم خوانده و گفت که حاکمیت امارت اسلامی هیچ‌گاهی عدالت در افغانستان را مدنظر نخواهد گرفت.

به گفته او، این تحقیقات روی جنایات امارت اسلامی و گروه داعش متمرکز خواهد شد و جنایاتی که علیه نیرو‌های امنیتی افغانستان و امریکایی‌ها صورت گرفته است، در اولویت قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که به تازگی ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان هنگام ارائه گزارش خود به شورای حقوق بشر درباره‌ وضعیت حقوق بشری در کشور هشدار داده و گفت: «افغان‌ها در یک بحران حقوق بشری گرفتار شده‌اند که به نظر می‌رسد جهان در رسیدگی به آن ناتوان است».

او افزوده است که هیچ کشوری در جهان مانند افغانستان وجود ندارد که زنان و دختران به این سرعت از حقوق اساسی انسانی خود صرفا به‌دلیل جنسیت محروم شده باشند.

ریچارد بنت در نشست شورای حقوق بشر هشدار داده است که هزاره‌ها و دیگر جوامع شیعه در افغانستان با حملاتی «سیستماتیک» روبه‌رو هستند که می‌تواند جنایت بین‌المللی باشد.

اما؛ امار اسلامی در واکنشی، گزارش ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر افغانستان را« مغررضانه و دور از واقعیت» خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی شب‌گذشنه(دوشنبه، 21 سنبله) در بیانیه‌ای گفته است که ریچارد بنت در این گزارش از صدها پیشرفت‌ در افغانستان «اغماز» کرد و به چند موارد مشخص براساس برداشت غلط و معلومات نادرست اشاره کرده است.

مجاهد گفته است: «اکنون هیچ‌کسی به عزت خانم افغان به نظر بد دیده نمی‌تواند و هیچ اولاد بی‌گناه کدام زن افغان در زندان‌ها انداخته نشده است».

دیدبان حقوق بشر: دادگاه لاهه تصمیم بگیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد