زنان-معترض-انتقاد-کردند

زنان معترض در واکنش به سفر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان در پنجشیر، گفته‌اند که او با مردم و قربانیان نه، بلکه با والی این ولایت دیدار کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه زنان معترض که روز گذشته (جمعه، ۲۹ میزان) منتشر شده، آمده است:  طی بیش از یک سال گذشته مردم ولایت پنجشیر از اختطاف و شکنجه گرفته تا محاکمه‌ی صحرایی، قتل، نقض حریم خصوصی کوچ اجباری و سایر موارد به‌صورت گسترده شاهد بوده‌اند.

به نقل از اعلامیه، «جنایات مختلف» در پنجشیر از جمله تیرباران اسیران «جبهه مقاومت» و اجازه‌ندادن برای دفن اجساد آنان، «صریحا» خلاف موازین حقوق بین‌الملل بوده و «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» به حساب می‌آید.

در اعلامیه آمده است که جامعه جهانی تلاش کرده تا با امارت اسلامی وارد گفتگو و تعامل شوند، درحالی که این تلاش‌ها نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. به نقل از اعلامیه، امارت اسلامی تعهدی مبنی بر پذیرش حقوق بشر نشان نداده‌اند.

زنان معترض در اعلامیه آورده اند که در طول بیش از یک سال گذشته قربانی داده و توهین، تحقیر، زندانی و شکنجه شده‌اند. در چندین مورد، از قتل زنان معترض، از جمله در ولایت بلخ نیز گزارش شده است.

در اعلامیه تأکید شده است که گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در سفر روز چهارشنبه هفته‌ جاری به ولایت پنجشیر، به‌جای دیدار با قربانیان، با والی امارت اسلامی برای این ولایت دیدار و گفتگو کرده است.

زنان معترض افزوده اند: «از آنجا که گزارش از وضعیت حقوق بشر مستلزم گفتگو با قربانیانِ ناقضان حقوق بشر است،‌ آقای بنت باید با مردم پنجشیر که رنج جنایات را می‌برند گفتگو کرده و از آنان می‌شنید».

زنان معترض در پایان این اعلامیه نوشته‌اند که توقع دارند جامعه جهانی در کنار نسل جوان و جریان دموکراتیک افغانستان که همه‌روزه برای حقوق اساسی‌شان قربانی می‌دهند، ایستاده و در مقابل امارت اسلامی قاطعانه عمل کند.

این درحالی است که ریچارد بنت در یک سفر ۱۲ روزه به افغانستان آمده بود. او روز چهارشنبه به ولایت پنجشیر رفت و با والی این ولایت دیدار کرد.

آژانس افغان نیوز؛ رحمت الله سخاورز

زنان معترض انتقاد کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد