رییس-جمهور-غنی-به-امریکا-هشدار-داد

رییس جمهور غنی در پیوند به منحل‌سازی اردو هشدار داد که اگر امریکا با طالبان موافقت‌نامه امضا کند، از کشورش دفاع خواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در مصاحبۀ اختصاصی با طلوع‌نیوز گفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۰۰ درصد برگزار می‌شود؛ زیرا انتخابات فرمایش قانون اساسی است و بدون انتخابات، نظام آنان مثل طالبان خواهد شد. بنابراین حکومت‌های موقت و غیرمنتخب نتیجه نمی‌دهد.

وی با ابراز این‌که ارادۀ کافی برای تأمین صلح دارد، گفت که امضای توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، آتش‌بس در تابستان امسال و ارایۀ طرح جامع صلح در نشست ژینوا، نشان‌دهدۀ ارادۀ او برای برقراری صلح است.

‌غنی بر حفظ دست‌آوردهای نظام تأکید کرد و گفت که منحل‌سازی اردو، خیال و محال است. او هشدار داد که اگر امریکا با طالبان موافقت‌نامه امضا کند، از کشورش دفاع خواهد کرد.

اشرف‌غنی در پیوند به روابط با امریکا گفت که امریکا در افغانستان هم زر و هم خون داده است. بنابراین، نباید روی همکاری و دوستی امریکا شک کنیم. اما یک جنگ روانی شدید جریان دارد که تلاش دارد میان کابل و واشنگتن فاصله اندازند. او تأکید کرد که در پی کاهش نیرو و کمک امریکا در افغانستان است.

آقای غنی، زلمی خلیل‌زاد را دوست ۵۳ ساله خود خواند، اما گفت که پس از وظیفۀ جدیدِ خلیل‌زاد به عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح، روابط میان آنان تغییر کرده است. اشرف‌غنی گفت: «خلیل‌زاد امریکایی است؛ من رییس‌جمهور ۳۵ میلیون مردم افغانستان هستم. بنابراین، دیگر قصۀ اشرف و زلمی نیست؛ زیرا معاملۀ ما با خلیل‌زاد شخصی نیست، ملی است. افغانستان امروز افغانستانی نیست که در دورۀ سفارت خلیل زاد بود. حالا زن و مرد افغان صاحب دیدگاه و زبان است.»

این درحالی است که چهره‌ها و سران احزاب سیاسی افغانستان در نشست مسکو اعلام کردند که هیچ افغانی طرف‌دار حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیست؛ اما جنگ‌های تحمیلی باعث حضور آنان شده‌اند.

از سوی هم نمایندگان طالبان در این نشست تاکید داشتند که حضور نیروهای خارجی، نبود یک نظام اسلامی و قانون اساسی کنونی از موانع اصلی صلح می باشد.

رییس جمهور غنی به امریکا هشدار داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد