رییس-یوناما-از-عدم-حضور-افغانستان-انتقاد-کرد

رییس معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از عدم حضور نمایندگان حکومت سرپرست در بیست‌و هشتمین نشست اقلیمی این‌ سازمان انتقاد کرده و گفته است که شوک‌ها و فشارهای اقلیمی همچنان بر زندگی روزمره میلیون‌ها افغان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش افغان نیوز؛ رزا اوتونبایوا، رییس یوناما روز گذشته (جمعه 10 قوس) در بیست‌وهشتمین نشست سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی (COP28) از عدم حضور نمایندگانی از افغانستان در این نشست در شهر دبی امارات متحده عربی انتقاد کرده و گفته است که افغانستان در میان ده کشور اول آسیب‌پذیر و کم آماده‌ترین کشورها برای رویارویی با اثرات تغییرات آب‌وهوایی قرار دارد.

رییس یوناما تصریح کرده است: «این وضعیت ناپایدار است. یوناما بارها اشاره کرده است که کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی و ایجاد انعطاف‌پذیری آب‌وهوا در افغانستان نمی‌تواند منتظر بماند. همه طرف‌های ذی‌ربط باید به‌صورت غیرسیاسی و سازنده به نفع مردم افغانستان روی این موضوع وارد عمل شوند».

اوتونبایوا در گزارش خود که در کاپ28 ارائه شده، تاکید کرده که تنها آگاهی‌دهی کافی نیست و نیاز به عمل در این زمینه است.

اوافزوده است: «اکنون زمان گذر از آگاهی به عمل است. این امر مستلزم اقدام جسورانه، جمعی و ملموس با حمایت، مشارکت و تأمین مالی است».

رییس یوناما گفته است که افغانستان نمی‌تواند یک سال دیگر را بدون صدایی در مورد تغییرات آب‌وهوایی سپری کند و تغییرات اقلیمی در این کشور همچنان باید یکی از محورهای نشست بعدی اقلیمی سازمان ملل متحد باشد.

در گزارش یوناما به نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل آمده است که نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با سطوح اضطراری یا بحرانی ناامنی غذایی روبه‌رو هستند که ناشی از سومین سال متوالی خشک‌سالی، فشارهای اقتصادی و بلایای طبیعی از جمله زلزله است.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه (9 قوس) اداره ملی حفاظت از محیط زیست با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که افغانستان باید بدون ملاحظات سیاسی در بیست‌و هشتمین نشست سازمان ملل در مورد تغییر اقلیم دعوت می‌شد.

در اعلامیه آمده است که اداره ملی حفاظت از محیط زیست با در نظر داشت اهمیت اشتراک در بیست و هشتمین نشست تغییر اقلیم سازمان ملل، از پیش طرح جامع به منظور دفاع از موقف افغانستان و بازتاب نیازمندی‌های اساسی مردم آسیب دیده از تغییرات اقلیمی، تسریع روند کمک‌های مالی، پیگیری پروژه‌های تعلیق شده محیط زیستی را تهیه کرده بود تا در این نشست ارائه نماید.

این اظهارات در حالی مطرح‌ می‌شوند که پیش از این افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی شناخته شده در حالی‌که سهم ناچیزی در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.

رییس یوناما از عدم حضور افغانستان انتقاد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد