زورمندان-نمی‌خواهند-انتخابات-سالم-برگزار-گردد

نبود امنیت از عمده‌ترین مشکلات برگزاری انتخابات پارلمانی پیش‌رو حساب می‌شود، کمیسیون انتخابات و نامزدهای احتمالی ازنبود امنیت و موجودیت سلاح‌های غیر قانونی نگرانی دارند و وزارت امور داخله تایید می‌کند که ۴۲ درصد مراکز رای دهی با تهدید امنیتی مواجه اند یا در اختیار مخالفین قرار دارند که برگزاری انتخابات در ان ساحات غیر ممکن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: قرار است که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ در 28 میزان سال جاری برگزاری گردد اما مشکلات زیادی در مقابل برگزاری این پروسه ملی وجود دارند که کمیسیون مستقل انتخابات و نامزدهای احتمالی از ان نگرانی دارند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله  در گفتگو با افغان نیوز گفت: 42 درصد مراکز رای دهی با مشکلات امنیتی مواجه اند که وزارت امور داخله درتلاش برطرف یا کاهش این مشکلات است.

رحیمی گفت: کمیسیون مستقل انتخابات لیست 7355 مرکز رای دهی را  به وزارت امور داخله ارائه کرده است که 4165 مرکز ان مشکل امنیتی ندارد اما 1122 مرکز باقی مانده زیر تهدید امنیتی قرار دارد که وزارت امور داخله تلاش می‌کند امنیت این تعداد مرکز را تا روز انتخابات برطرف سازد.

معاون سخنگوی وزارت امور داخله بیان داشت: از میان 7355 مرکز رای دهی 948 مرکزآن در مناطقی تثبیت شده اند که در اختیار مخالفین دولت قرار داردو به هیچ عنوان انتخابات در ان ساحات برگزار شده نمیتواند.

به گفته رحیمی 1120مرکز رای دهی ازامنیت نسبی برخورداراست وی خاطر نشان کرد بیشترین مراکزی که ازامنیت ندارند در ولایت‌های هلمند، میدان وردک، فراه، کنر و جوزجان موقعیت دارند.

رحیمی بیان داشت:  وزارت امور داخله درهماهنگی با کمیسیون انتخابات، درتلاش است که برای تامین امنیت انتخابات پارلمانی، موانع وضعف‌های موجود را ازمقابل این پروسه ملی برطرف سازد.

درهمین حال شماری از نامزدهای احتمالی انتخابات پارلمانی از نبود امنیت و موجودیت سلاح‌های غیر قانونی نگرانی دارند و می‌گویند که اگر امنیت و سلاح‌های غیر قانونی جمع آوری نگردد، انتخابات سالم برگزاری نمی گردد.

مولا محمد پیمان کاندید احتمالی انتخابات پارلمانی گفت: در اکثر ولسوالی‌های کشور و به خصوص ولسوالی‌های کابل سلاح‌های غیر قانونی موجود است که توسط زورمندان توزیع شده اند وآنان نمی‌خواهند انتخابات سالم برگزار گردد.

آقای پیمان می‌گوید: مقامات امنیتی از تامین امنیت خبر می‌دهند اما این درحالیست که واقعیت عکس این است و در اکثر جاها که وزارت امور داخله از تامین امنیت ان خبر می‌دهد، امنیت برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

او بیان داشت: زورمندان در اطراف شهرها قدرمندتر از حکومت هستند و نیروهای امنیتی توان مقابله با انها را ندارند که اگر این مشکل برطرف نگردد برگزاری انتخابات سالم غیر ممکن است.

به گفته این نامزد احتمالی: زورمندان مردم را در ولسوالی‌های کابل تهدید می‌کنند که به چه کس رای دهند و اگر دولت با نیروهای امنیتی مانع این اقدام زورمندان نگردد، نماینده‌های واقعی مردم به خانه ملت راه پیدا نمی‌کنند.

از سوی دیگراعتبارخان زدران نامزد احتمال دیگر می‌گوید: حکومت برای تامین امنیت انتخابات باید با مردم در ولسوالی‌ها نشست وگفتگو داشته باشد و از مردم بخواهد که برای تامین امنیت انتخابات با حکومت همکاری کنند اما تا کنون دراین زمینه هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

کمیسیون انتخابات نیز ازچالش های امنیتی نگرانی دارد و تاکید می‌کند، اگر مشکلات امنیتی تا ماه میزان برطرف نگردد، برگزاری انتخابات سالم غیر ممکن است.

وسیمه بادغیسی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات در گفتگویی به افغان نیوزگفت: تامین امنیت انتخابات از مهمترین خواست کمیسیون است که باید تا ماه میزان سال جاری برآروده شود و اگر امنیت لازم وجود نداشته باشد، درقدم نخست مردم برای ثبت نام اقدام نمی کنند و بعداً پای صندوق رای دهی حاضر نمی گردند.

خانم بادغیسی گفت: نیروهای امنیتی از چند روز به این طرف با کمیسیون مستقل انتخابات در ارتباط هستند و برای تامین امنیت انتخابات و تامین امنیت ثبت نام رای دهندگان تلاش می‌کنند. او افزود: نیروهای امنیتی به کمیسیون وعده دادند که مشکلات امنیتی را تا ۲۸ میزان سال جاری برطرف می‌سازند.

این کمیشنر ازحکومت می‌خواهد که به شکل واقعی با کمیسیون همکاری کند تا مشکلات سد راه انتخابات پارلمانی تا ماه میزان برطرف گردد و انتخابات پیش‌رو به گونه شفاف و نمونه برگزار شود.

زورمندان نمی‌خواهند انتخابات سالم برگزار گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد