سکوت-مرگ‌بار-جامعه-جهانی-انتقادهای-را-برانگیخت

نهادهای مدنی از شدت جنگ و تلفات نیروهای امنیتی و افراد ملکی در چند روز اخیر ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که جامعه جهانی باید به قضایای افغانستان به عنوان یک مسوول برخورد کند.

نهادهای مدنی از شدت جنگ و تلفات نیروهای امنیتی و افراد ملکی در چند روز اخیر ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که جامعه جهانی باید به قضایای افغانستان به عنوان یک مسوول برخورد کند.

به گزارش افغان نیوز: این نهاد‌ها روز(سه‌شنبه، ۶ عقرب) در نشت خبری گفتند که آتش‌بس فوری و عمومی نیاز نخستین مردم افغانستان و اصول پذیرفته شده برای آغاز مذاکرات است صلح است.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات آزاد و شفاف افغانستان" تیفا " گفت که در نتیجه افزایش خشونت و جنگ‌های گروه طالبان همه روزه افراد ملکی قربانی می‌شود و مردم افغانستان نسبت به مذاکرات صلح و پروسه صلح بی‌باور شده است.

آقای ایوب‌زاده افزود که حکومت و افراد سیاسی به گونه پراکنده در برابر پروسه صلح عمل کرده و هرکدام در سفرهای جداگانه به کشورهای خارجی می‌روند.

رییس تیفا از رویکرد جامعه جهانی نسبت به افزایش و تلفات افراد ملکی در کشور انتقاد کرده و گفت که جامعه جهانی باید به قضایای افغانستان به عنوان یک مسوول برخورد کند و مانع جنگ و خون ریزی شود؛ زیرا بخشی از دست آورد‌های ۱۸ ساله‌ای مردم افغانستان در نتیجه فعالیت‌ آنها به ثمر رسیده و اکنون این دست آورد‌ها در معرض خطر قرار دارد.

او تاکید کرد که جامعه جهانی در برابر پای مال شدن ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشری در افغانستان بی تفاوتی اختیار کرده و نسبت به شدت جنگ و خشونت‌های گروه طالبان سکوت کرده است.

روشن مشعل، عضو شبکه زنان افغان گفت که بیش از دو سال است که مذاکرات صلح با طرف‌های درگیر جنگ افغانستان جریان دارد؛ اما کوچک‌ترین تغییرات به وجود نیامده و مردم همه روزه قربانی می‌شوند.

خانم مشعل افزود که هئیت مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان باید هرچه زودتر روی یک آتش‌بس سراسری توافق نمایند تا دیگر مردم افغانستان قربانی جنگ و خشونت‌ها نشوند.

او نیز از جامعه جهانی انتقاد کرده و تاکید کرد که جامعه جهانی در برابر افزایش خشونت و جنگ گروه طالبان خاموشی اختیار کرده و باید کشورهای جهان صدای خود را در مقابل‌ این جنگ گروه طالبان بلند نمایند.

نهادهای جامعه مدنی در قطعنامه‌ای جنگ طالبان را که در آن بیشتر غیر نظامیان قربانی می‌شود جنایت خوانده و گفت که این جنگ گروه طالبان به نام دین هیچ گونه مشروعیت دینی و مذهبی ندارد و توجیه برای دوام جنگ در افغانستان وجود ندارد.

این‌همه درحالی است که بر بنیاد گزارش هفته وار دفتر ملل متحد، در نتیجه افزایش جنگ از سوی گروه طالبان در یک هفته گذشته بیش از ۱۰ هزار خانواده بی‌جاشده و ده‌ها نفر دیگر به شمول زنان و کودکان کشته شده اند.

سکوت مرگ‌بار جامعه جهانی انتقادهای را برانگیخت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد