تازه-نفس-ها-به-كابینه-می‌آیند؛-نمایندگان-نباید-معامله-‌کنند

مسوولان موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان"فیفا" در مور معرفی نامزد وزیران برای گرفتن رای تایید به شورای ملی، می‌گویند که مجلس نمایندگان نباید تخصص و شایسته‌سالاری را قربانی مصلحت‌های زود گذر و سیاسی کند.

به گزارش افغان نیوز: محمد یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا امروز( سه‌شنبه، ۲۹ میزان) در نشست خبری گفت که در پروسه رای اعتماد به نامزد وزیران در مجلس نمایندگان به مسئله قوم، زبان و مذهب نیاز نیست بلکه به شایستگی و اهلیت ضرورت است تا یک حکومت پاسخگو و ملی ایجاد گردد.

آقای رشید از مسئله سرپرستی در حکومت وحدت ملی و تداوم آن در حکومت کنونی انتقاد کرده و گفت" حکومت زمانی پاسخگو می‌شود که از پارلمان رای تایید کسب کند و بدبختانه در چند سال گذشته رابطه میان حکومت و پارلمان تقابلی و خصمانه بوده و پارلمان نقش سمبولیک داشته است".

به باور او، تکیه بر فرهنگ سرپرستی در ادارات دولتی در چند سال اخیر نظم مبتنی بر قانون اساسی را خدشه دار و زمینه‌ی فساد و فرار از پاسخگویی را فراهم کرده است.

آقای رشید در مورد وزیران دو تابعیتی در حکومت وحدت ملی و برگشت آنان به کشورهای خارجی گفت: وزیران که تابعیت دومی داشتند با آنکه متهم به فساد بودند، از کشور خارج شدند. او تاکید کرد این وزیران در زمان اخذ رای تایید به اعضای مجلس تعهد سپرده بودند که از تابعیت دومی شان می‌گذرند.

حسیب معترف، مسوول بخش پارلمانی فیفا گفت که در گذشته روند رای تایید مجلس به وزیران حکومت با بی نظمی، اتهامات و جنجال‌های زیاد به همراه بود. ولسی جرگه هنوز هم اقدامات عملی برای بهبود و رفع این مشکلا روی دست نگرفته نگرانی‌ها در این مورد وجود دارد.

آقای معترف افزود که در گذشته اتهامات و ادعاهایی مبنی بر فساد، رشوه و تبانی در روند رای تایید مجلس به حکومت وارد بود؛ اما پارلمان نه تنها به این اتهامات رسیدگی نکرده بلکه میکانیزم روشنی هم برای حل این معضل نیز روی دست نگرفته است.

مسوولان فیفا در اخیر با نشر اعلامیه‌یی نگرانی شان را در مورد توافقی بودن کابینه تازه و تقسیم کرسی‌های آن میان دو جناح و متحدان آنها اعلام کرده و گفتند؛ این احتمال وجود دارد که در گزینش نامزد وزیران بعضی از مصلحت‌ها به جای اهلیت و شایستگی لحاظ شده باشد.

در اعلامیه آمده است که اعضای مجلس باید از کفایت وتجربه لازم نامزد وزیران برای پیش برد موفقانه‌ای سکتور مربوطه اطمینان حاصل کنند و هر گونه سطحی‌نگری در مورد اسناد و سوابق تحصیلی و کاری نامزد وزیران مسوولیت بعدی را متوجه مجلس نمایندگان می‌کند.

در اعلامیه تاکید شده است که مجلس نمایندگان پیش از رفتن به سوی رای دهی به اعضای کابینه، باید تصمیم خود را در مورد نامزد وزیران دو یا چند تابعیته روشن نماید و قانون اساسی صلاحیت تایید و یارد نامزد وزیران دو تابعیته را به این مجلس داده است.

حکومت درحالی فردا اعضای کابینه را برای گرفتن رای تایید به مجلس نمایندگان معرفی می‌کند که در چند سال گدشته، بیشتر وزارت‌خانه‌ها بر خلاف" قانون سرپرستی" سالها توسط سرپرستان اداره می‌شد.

تازه نفس ها به كابینه می‌آیند؛ نمایندگان نباید معامله ‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد