سیستم-صحی-افغانستان-به-دلیل-تحریم‌های-غرب-در-حال-فروپاشی-است

کارشناسان بین‌المللی هشدار داده اند که سیستم صحی افغانستان به دلیل تحریم‌های غرب علیه طالبان، در حال فروپاشی قرار دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ کارشناسان بین‌المللی هشدار دادند که بخش‌های بزرگ سیتستم صحی افغانستان به خاطر تحریم‌های غرب علیه طالبان در آستانه سقوط قرار دارد و این کشور با شیوع بیماری‌های تشدید بحران سوء تغذیه مواجه است.

روزنامه گاردین گزارش داده که افغانستان در جریان افزایش فقر و سقوط اقتصادی، بحران انسانی عمیق‌تری را تجربه می‌کند.

پل اشپیگل، مدیر مرکز بهداشت بشردوستانه دانشگاه جان هاپکینز گفته است که در سفر اخیرش به افغانستان، شفاخانه‌های بزرگ دولتی را در شرایطی دیده است که مواد سوخت، دوا و وسایل مورد نیاز صحی نداشته است.او به روزنامه گاردین گفته است:« وضعیت واقعاً بد است و قرار است خیلی بدتر شود».

مدیر مرکز بهداشت بشردوستانه در دانشگاه جان هاپکینز افزوده است که افغانستان هم‌زمان با شش نوع بیماری «سرخکان، فلج اطفال، مالاریا، تب دنگی و کوویدـ۱۹» دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته او با وجود این‌که مقام‌های بهداشتی، سازمان‌های بین المللی و سازمان‌های غیردولتی ملزم شده‌اند که پس از تسلط دوباره طالبان، برنامه‌های متوقف شده را از سر بگیرند اما؛ تاکنون به معضل صحی این کشور رسید‌گی لازم صورت نگرفته است.

اشپیگل تصریح کرده است؛ سازمان‌های ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی حامی مراقبت‌های صحی در افغانستان تنها با شرایط اضطراری و حاد سروکار ندارند، بلکه باید به اجرای اصول اولیه نیز پاسخ دهند.

به گفته او قرار بود که ۳۹ شفاخانه در افغانستان مباررزه با کووید- 19 سروکار داشته باشد که از این میان، تنها ۷٫۷ درصد آن به گونه کامل کار می‌کند.

این مقام دانشگاه جان هاپکینز تاکید کرده کارمندان این شفاخانه شفاخانه بیماری‌های عفونی (انتانی) در کابل از ماه‌ها به این طرف حقوق دریافت نکرده‌اند و در شفاخانه نیز دوا وجود ندارد.

او افزود که اتاق‌های این شفاخانه سرد است و مسوولان دستگاه‌های تنفس مصنوعی را برای پرکردن اکسیجن به بیمارستان افغان جاپان می‌فرستند.

 مدیر مرکز بهداشت بشردوستانه در دانشگاه جان هاپکینز وضعیت بهداشتی را در شهرهای بزرگ و ولسوالی‌های کابل بدتر از مرکز توصیف کرده و گفته است که یک شفاخانه را در ولسوالی سروبی دیده که در آن حتا آب و صابون وجود نداشته است.

اشپیگل از کشورهای غربی خواسته که باید رویکرد متفاوتی را برای اعمال فشار بر طالبان روی دست گیرد.

او تاکید کرد: نیاز به روش بسیار ظریف‌تری برای اجرای محدودیت‌ها نسبت به استفاده از چنین ابزار وجود دارد. در حالی‌که نگرانی‌ها درمورد طالبان را درک می‌کنیم اما؛ واقعیت این است که بسیاری از مردم به دلیل طالبان خواهند مرد.

پیش از این نیز رییس سازمان صحی جهان در سفرش به کابل از فروپاشی نظام صحی کشور هشدار داده بود.

سیستم صحی افغانستان به دلیل تحریم‌های غرب در حال فروپاشی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد