سیگار-در-مورد-فساد-مالی-مقام‌های-حکومت-پیشین-تحقیق-می‌کند

ریس اداره بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان«سیگار» می‌گوید؛ این اداره در مورد پول‌های که توسط اشرف غنی و همکارانش بیرون کشیده شده، تحقیق می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ جان سوپکو، رییس اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که  گزارش محرمانه‌ای را در مورد فساد مالی حکومت، حیف و میل کمک‌های امریکا و دلایل سقوط حکومت اشرف غنی به کانگرس امریکا ارائه خواهد کرد.

تحقیقات بازرس ویژه امریکا تنها به اتهامات مالی مربوط به اشرف غنی و دیگر مقامات بلندپایه حکومت او محدود نخواهد بود، بلکه به چندین مساله دیگر نیز پرداخته خواهد شد.

جان سوپکو افزود که افزون بر این، اداره بازرس امریکا به دنبال پاسخ چرایی این که حکومت افغانستان و ارتش سریعاً سقوط کردند؟ سرنوشت تسلیحات نظامی چه شد؟ پول‌ها، تیل و دیگر چیزها که در اواخر عمر حکومت پیشین به افغانستان فرستادیم، چه شد؟ نیز بررسی خواهد کرد.

سوپکو می‌گوید که گزارش محرمانه وی در مورد این مسائل در ماه‌های مارچ یا اپریل به کانگرس تقدیم خواهد شد و نسخه عمومی آن بعدا در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که دستکم 15.5 میلیارد دالر از مجموع کمک‌های امریکا به افغانستان حیف و میل شده است.

فضل محمود فضلی یکی از افراد نزدیک به اشرف غنی می‌گوید به صدای امریکا گفته است که بازرس ویژه امریکا تا کنون با غنی مصاحبه نکرده است

اما؛ حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی  تایید کرد که در ماه دسامبر به پرسش‌های جان سوپکو در مورد فساد حکومت اشرف غنی پاسخ داده است. او تایید کرده است که «فساد سیستماتیک نظام افغانستان را از درون متلاشی کرد».

تحقیقات اداره بازرس ویژه امریکا می‌تواند مبنای طرح اتهامات جنایی و کیفری علیه افراد در محاکم امریکا شود.

این در حالی است که اشرف غنی متهم به بیرون کشیدن 169 میلیون دالر از کشور در زمان فرارش از افغانستان است.

سیگار در مورد فساد مالی مقام‌های حکومت پیشین تحقیق می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد