حمدالله-محب-درک-کرده-بودیم-که-حکومت-سقوط-می‌کند

مشاور امنیت ملی اشرف غنی گفته است که هفته‌های پیش از فروپاشی، آنان به درک سقوط رسیده بودند و از همین رو برای نجات جمهوریت و جلوگیری از خون‌ریزی، در حال تحلیل اوضاع بودند.

به گزارش افغان نیوز؛ حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رییس جمهور فراری افغانستان به روزنامه فارین پالیسی گفته است که عقب‌نشینی کامل و بدون قیدوشرط را پیش‌بینی نمی‌کرده است.

محب افزوده است که قاطعیت تصمیم جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای عقب‌نشینی بدون قیدوشرط، به هر قیمتی و بدون برنامه‌ریزی انتقالی، فرصت را برای فروپاشی مساعد ساخت.

حمدالله محب تاکید کرده که عقب‌نشینی بایدن نقطه عطف برای افغانستان بود. به گفته محب، تغییر جدی در اولویت سیاست خارجی ایالات متحده در زمان دولت ترمپ گرفته شده بود و در دولت جو بایدن اعلام شد.

او  با بیان این که اوضاع با سرعتی خیره‌کننده در حال تغییر بود، گفته است: «چاره‌ای جز خروج برای جلوگیری از خون‌ریزی در خیابان‌های پایتخت و حذف رییس جمهور از یک ترور نداشتیم. اگر ما می‌ماندیم و جان رییس جمهور را به خطر می‌انداختیم، جنگ خانه‌به‌خانه در کابل آغاز می‌شد».

محب بیان کرده است که اگر آنان می‌ماندند و معامله انتقال قدرت صورت می‌گرفت، بودن‌شان به طالبان مشروعیت می‌بخشید

مشاور امنیت ملی اشرف غنی افزوده که اگر چنین چیزی اتفاق می‌افتاد «یک میراث وحشتناک، خیانت به آن‌چه ما برای آن ایستاده بودیم و برای آن جنگیده بودیم و بزرگ‌ترین آسیب به نیروهای ملی ما بود».

او گفته است: تجزیه و تحلیل و اطلاعاتی‌ که او مستقیماً به غنی ارایه می‌کرد، با اطلاعاتی که از طرف امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور ارایه می‌شد، مطابقت نداشت و به همین دلیل این رویکرد به جای نتیجه مورد نظر، فضا را مخدوش ساخته بود.

حمدالله محب در گفتگو با فارین پالس، پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده و گفته است: «اگر حمایت و پرورش پاکستان نبود، طالبان حتا وجود نداشتند».

 او گفته است که طالبان آزادانه در پاکستان فعالیت داشتند، سازمان‌دهی می‌کردند و کمک مالی و سلاح به دست می‌آوردند و آموزش می‌دیدند.

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین از جامعه جهانی خواسته است که دیدگاه و درک خود را از جهان‌بینی طالبان تجدید نظر کنند. به گفته او، حکومت سرپرست طالبان یک حکومت معمولی نیست؛ آن‌ها از راه نظامی قدرت را به دست گرفته‌اند و با زور حکومت خواهند کرد.

محب افزوده که انسجام سیاسی، یکی از اهداف آنان بود اما؛ دست‌یابی به این امر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ بسیار دشوار شد. او گفته است: «رقابت‌های سیاسی و رقابت برای منابع قدرت یکی از دلایل اصلی شکست ما بود».

مشاور امنیت ملی حکومت اشرف غنی گفته است که تلاش‌های امریکا برای ایجاد یک دولت موقت در دو سال گذشته، شاید برخی از نهادهای دموکراتیک و امنیتی را نجات می‌داد اما؛ چنین معامله به‌طور مهلکی دچار شکاف سیاسی، ترس و بی‌اعتمادی می‌شد و به‌سرعت جنگ داخلی راه می‌انداخت.

این در حالی است که با فرار اشرف غنی، طالبان به تاریخ 24 اسد سال جاری وارد کابل شدند و در پی آن تسلط کابل بر کشور یافتند.

حمدالله محب: درک کرده بودیم که حکومت سقوط می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد