صلح-افغانستان؛-از-تولید-تروریست-در-پاکستان-چه-خبر-

شماری از آگاهان مسائل سیاسی افغانستان می‌گویند که پاکستان با توسل به فرافگنی و مسئولیت‌ناپذیری در منطقه، تلاش دارد تا پروسه پرورش تروریستان را به سایر کشور ها نیز نسبت دهد.

به گزارش افغان نیوز: سلمان علی دوست‌زاده، آگاه امور سیاسی، امروز یکشنبه( 18، جوزا ) در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز اظهارداشت که پاکستان مهد پرورشگاه تروریزم در منطقه بوده و ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی از این مسئله آگاه اند.

آقای دوست‌زاده بیان کرد، هندوستان جسارت به خرج داده که پاکستان را در محراق توجه جامعه بین المللی قرار دهد اما جامعه بین المللی نباید در قبال تروریست پروری پاکستان ساکت باشند. به گفته وی، حضور بیش از 6 هزارو 500 جنگجوی پاکستانی در قالب نیروی گروه طالبان در افغانستان از جمله نمونه های آشکاریست  که پاکستان به دنبال ترویج خشونت و بی ثباتی در افغانستان است.

وی افزود: پاکستان همواره در گفتگو های صلح نیز به صورت دوگانگی عمل کرده و شرکای جامعه بین المللی هم هیچ اقدامی برای صلح و ثبات این کشور نکرده و بیشتر روی خشونت و ترویج تروریزم سرمایه گذاری کرده است.

این درحالی است که گزارش اخیر سازمان ملل در مورد حضور جنگجویان پاکستان در چوکات طالبان در افغانستان، تنش تازه‌ای میان پاکستان، هند و افغانستان ایجاد کرده است.

این تنش ها میان پاکستان و هند پس از آن بالا گرفت که وزارت خارجه هند گزارش هفته گذشته سازمان ملل در مورد حضور جنگجویان پاکستانی در چوکات طالبان در افغانستان را تائید کرد.

وی گفته بود که پاکستان واقعا مرکز تروریزم جهانی است، زیرا تمامی گروه های تروریستی در این کشور پناه گاه های امن دارند و جامعه جهانی باید از اسلام آباد بپرسد و یا محدودیت های را بر این کشور وضع کند.

اما وزارت خارجه پاکستان، دهلی نو را متهم کرده که در افغانستان گروه های مسلح مخالف این کشور را حمایت می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان ادعای پاکستان مبنی برحضور جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان را رد کرده و گفته است که تحریک طالبان پاکستانی بر اساس پالیسی امنیت ملی افغانستان یک گروه تروریستی است و دست این گروه در خون افغان‌ها آغشته است.

این درحالی است که سازمان ملل، روز دوشنبه هفته گذشته، گزارش داد که جیش محمد و لشکر طیبه همانند القاعده با طالبان همکاری دارند ونقش ارسال جنگجویان خارجی دیگر به افغانستان را هم بازی می‌کنند.

در این گزارش آمده است که شمار جنگجویان پاکستانی که در چوکات گروه های تروریستی در صفوف طالبان می‌جنگند به 6 هزار و 500 نفر می‌رسد. این جنگجویان تنها حملات مسلحانه انجام می‌دهند و برخی آنان در قاچاق مواد مخدر نیز دست دارند.

این درحالی است که پس از امضای توافق‌نامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان، نشانه هایی از ظهور گروه های جنگجوی دیگر دیده شده است. گروه هایی که حکومت می‌گوید پشتیبانی مستقیم پاکستان را دارند؛ اما اسلام‌آباد ادعا دارد که نقش کلیدی در تلاش های صحل افغانستان بازی کرده است.

صلح افغانستان؛ از تولید تروریست در پاکستان چه خبر؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد