طالبان-اقلیت‌های-قومی،-مذهبی-و-نیروهای-امنیتی-را-شکنجه-و-کشته-اند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید؛ یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اقلیت‌های قومی، مذهبی و سربازان نیروهای امنیتی حکومت پیشین شکنجه و کشته شده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان عفو بین‌الملل امروز(چهارشنبه، 24 قوس) با نشر گزارشی گفته است که تحقیقات میدانی را در کابل از اول تا پانزدهم اوکتبر انجام داده و با خانوادهای قربانیان و شاهدان رویدادها نیز مصاحبه کرده است.

این سازمان در گزارش خود حمله طالبان بر پنجشیر و شکنجه و کشتن باشند‌گان آن ولایت را از جمله کارهای انتقام‌جویانه آنان یاد کرده وگفته است که در ششم ماه سپتامبر سال جاری، نیروهای طالبان به بازارک پنجشیر حمله کردند.

در این گزارش آمده است که طالبان پس از یک نبرد کوتاه نزدیک به ۲۰ نفر را بازداشت و در لانه کبوتر زندانی کره‌اند. این افراد پس از بازداشت، شکنجه و در کنار محروم شدن از غذا، آب و خدمات صحی، بارها به اعدام تهدید شده‌اند.

یک تن از بازداشت شد‌گان به سازمان عفو بین‌الملل گفته است: «[طالب] چاقو گرفته بود. می‌گفت می‌خواهم مجروحان را سر ببرم. زیرا آنان کافر و یهودی هستند».

یک تن دیگر از بازداشت شدگان به این نهاد گفته است که طالبان افراد بازدشت شده را در زیرزمینی نگهداری می‌کردند و زمانی که خواهان مداوای مجروحان شد، طالبان در پاسخ گفته‌اند که بگذار بمیرند. او تاکید کرده که در بازداشت‌گاه طالبان غذا و آب وجود نداشت و برای مجروحان خدمات صحی ارایه نمی‌شد.

در این گزارش آمده است که در همان روز، طالبان به روستای اورماز برای بازداشت کارمندان دولت پیشین حمله کرده‌اند. نیروهای آنان نزدیک به شش نفر که همه‌گی نظامیان بوده‌اند را در عرض ۲۴ ساعت با ضرب گلوله اعدام کرده‌اند.

شاهدان به سازمان عفو بین‌الملل گفته اند که شماری از افراد اعدام شده توسط طالبان، نیروهای امنیت ملی در حکومت پیشین بوده‌اند اما؛ پس از سقوط حکومت خانه‌نشین و در درگیری‌ها نیز شرکت نداشتد.

این سازمان تاکید کرده است که مقیاس کامل کشتار در سراسر کشور هنوز ناشناخته است زیرا؛ امارت اسلامی طالبان خدمات تلفن همراه را قطع کرده یا «دست‌رسی به انترنت را در بسیاری از مناطق روستایی به شدت محدود کرده‌ است».

سازمان عفو بین‌الملل افزون بر عمل‌کرد طالبان، موارد را در این گزارش مستند کرده که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی پیشین و نیروهای امریکایی پیش از سقوط حکومت اشرف غنی، رییس جمهور فراری کشور، مسوول مرگ غیرنظامیان  بوده‌اند.

در گزارش چهار حمله که سه حمله آن به احتمال زیاد توسط نیروهای امریکایی و یک حمله توسط قوایی هوایی افغانستان که سال‌های اخیر انجام شده را مستند کرده است. در این حملات ۲۸ غیرنظامی به شمول ۱۵ مرد، پنج زن و هشت کودک کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش استفاده نیروهای امریکایی از استفاده مادر بمب‌ها نیز در ننگرهار اشاره و مستند شده است در آن ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

در این گزارش گفته شده است که تنها در یک حمله هوایی بدون سرنشین امریکا در کابل، ده عضو یک خانواده که همه‌گی غیرنظامیان بودند، کشته شده‌اند.

انجام حملات زمینی توسط نیروهای حکومت پیشین نیز در این گزارش یادآوری شده که ده‌ها تن در جریان نبرد زمینی و سهل انگاری نیروهای حکومت پیشین کشته و زخمی شده‌اند.

تاکنون مقام‌های امارت اسلامی در مورد نشر این گزارش چیزی نگفته اند اما؛ پیش از این نشر چنین گزارش‌ها را یک جانبه و غیر واقعی خوانده بودند.

 این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل از طالبان و دولت ایالات متحده خواسته است که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند و مکانیسم‌های روشن و محکمی را برای غیرنظامیان ایجاد کنند تا در صورت درخواست غرامت برای صدمات وارده در طول درگیری، اقدام کنند.

اگنس کالامار، رییس عمومی سازمان عفو بین‌الملل گفته است که مقامات طالبان تا اکنون همان تعهدات قانونی دولت سابق را برای تامین غرامت دارند و باید به تمام مسایل غیرنظامی به طور جدی رسید‌گی کنند.

 

طالبان اقلیت‌های قومی، مذهبی و نیروهای امنیتی را شکنجه و کشته اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد