طی-سال-جاری-میلادی-خبرنگار-کشته-شدند

فدارسیون بین‌المللی خبرنگاران (IFJ) اعلام کرده است که طی سال جاری میلادی ۹۴ خبرنگار از جمله ۹ زن، در سراسر جهان کشته شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران با نشر گزارشی اعلام کرده است که 72 درصد از خبرنگاران در سال جاری میلادی در جنگ غزه و اسراییل کشته شده‌اند.

به تازگی شبکه‌ تلویزیونی الجزیره اعلام کرده است که در حمله‌ اسراییل به مکتبی که آوارگان غزه در آن پناه گرفته بودند، یک تصویربردار این شبکه کشته و خبرنگار ارشدش زخمی شده است.

الجزیره نوشته است که سامر ابودقه، فیلم‌بردار و وائل الدحدوح، خبرنگارش اوایل روز جمعه (۲۴ قوس) هنگام تهیه‌ گزارش از مکتب فرحانه در شهر خان‌یونس هدف حملات پهپادی قرار گرفته‌اند.

در گزارش این فدراسیون است که از هفتم اکتبر - آغاز جنگ میان اسراییل و غزه -  در روز یک خبرنگار جان خود را ازدست داده است که این رقم، شدت و میزان تلفات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را نشان می‌دهد.

در آماری که از سوی این فدراسیون به نشر رسیده است آمده که ۶۱ خبرنگار فلسطینی سه خبرنگار لبنانی، یک خبرنگار اوکراینی، یک خبرنگار فرانسوی و یک خبرنگار اهل کشور سوریه طی سال جاری میلادی جان باخته‌اند.

این نهاد تصریح کرده  است که از این میان دو خبرنگار در افغانستان، یک خبرنگار در هند، دو خبرنگار در فلیپین، یک خبرنگار در چین، یک خبرنگار در بنگلادیش کشته شدند.

طبق گزارش، فدارسیون بین‌المللی خبرنگاران تاکید دارد که اقدامات لازم از سوی جامعه‌ای بین‌المللی برای حفاظت از جان و پاسخگوی عاملان رویدادهای قتل خبرنگاران  گرفته شود.

آمار کشته شدگان این فدراسیون نشان می دهد که  تنها هفت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای تنها در امریکای جنوبی و امریکای شمالی کشته شدند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از سال ۱۹۹۰ شروع به ثبت آمار کشته‌شدن روزنامه‌نگاران در سراسر جهان کرده و در این میان جنگ در غزه بیش از هر درگیری دیگری برای روزنامه‌نگاران مرگبار بوده‌ است. این نهاد  کشور اوکراین را نیز  یکی از کشورهای خطرناک برای خبرنگاران  عنوان کرده است.

فدراسیون بین ‌المللی خبرنگاران به تداوم بازداشت روزنامه‌نگاران در چین، ایران،‌ بلاروس،‌ مصر، ترکیه، میانمار و روسیه اشاره کرده و اعلام کرده سرکوب سیاسی کارمندان رسانه‌ها در این کشورها به صورت «قابل توجه» افزایش یافته است.

گفتنیست که در حال حاضر حدود ۳۹۳ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه هم‌اکنون در سراسر جهان در  پشت میله‌های زندان هستند که این  آماری بی‌سابقه عنوان شده است.

این نهاد بین‌المللی درخواست کرده که به «کشتار روزنامه‌نگاران» در غزه پایان داده شود و جامعه بین‌المللی به ویژه دادگاه کیفری بین‌المللی باید «کسانی را که دستور حمله به روزنامه‌نگاران» را داده‌اند و آن را اجرا کرده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

طی سال جاری میلادی 94 خبرنگار کشته شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد