فرهنگ-معافیت-از-مجازات-جرایم-علیه-خبرنگاران-پایان-یابد

نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) خواستار پایان بخشیدن به فرهنگ معافیت از مجازات در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ نی امروز (پنج‌شنبه، 11 عقرب) همزمان با فرا رسیدن دوم نوامبر، روز جهانی پایان‌دادن به معافیت از مجازات جرایم در برابر خبرنگاران، با نشر اعلامیه‌ای خواستار پایان بخشیدن فرهنگ معافیت از مجازات خبرنگاران شده و گفته است که  طی بیست سال گذشته بیش از ۱۶۵ مورد قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان از سوی دفتر نی به ثبت رسیده‌است.

به گفته این نهاد عاملان بیشتر قضایای قتل خبرنگاران شناسایی نشده و آن شمار عاملان قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که شناسایی شده‌اند نیز مورد محاکمه قرار نگرفته اند.

نی در اعلامیه خود آورده است که طی بیست سال گذشته در پی قضایای قتل اکثریت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای دست زورمندان بوده که حتی حاکمیت قانون در مقابل آن‌ها عاجز بوده‌است.

نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با ابراز نگرانی از ادامه خشونت و قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از مقام‌های مسوول خواهان رسیدگی به قضایای خشونت و قتل خبرنگاران شده است.

نی در اعلامیه خود از محکمه جزای بین الملل نیز تقاضا کرده است  تا قضایای قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان را به عنوان جرایم علیه بشریت به رسمیت بشناسد.

این نهاد گفته است که امسال روز جهانی فرهنگ معافیت از مجازات در مقابل خبرنگاران در حالی فرا رسیده است که چهار تن از خبرنگاران جان های‌شان را در افغانستان از دست داده‌اند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است: از آنجایی که خبرنگاران نقش مهمی در گزارش‌دهی حقایق و ایجاد یک جامعه‌ای عادلانه، شفاف و پاسخگو دارند، معافیت از مجازات جرایمی که علیه خبرنگاران اتفاق می‌افتد تاثیرات مخرب بر روند اطلاع رسانی و آگاهی‌دهی به شهروندان از حقایق و مباحث سازنده بر جای می‌گذارد.

کمیته مصونیت تاکید کرده است که در جریان سال گذشته، قضایای متعدد خشونت علیه خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای در کشور رخ داده که عاملان آن شناسایی نشده و مورد پیگرد قرار نگرفتنه اند.

در اعلامیه آمده است که  کمیته مصونیت خبرنگاران بر این باور است که رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران و مورد پیگرد قرار دادن عاملان آن می‌تواند از یک سو میزان خشونت علیه خبرنگاران را کاهش داده و از سوی دیگر فضای مطمین‌تر برای کار خبرنگاری و رسانه‌ای فراهم می‌کند.

این کمیته از حکومت سرپرست خواسته تا در زمینه تامین امنیت و مصونیت خبرنگارن اقدامات لازم را روی دست بگیرد.

در اعلامیه آمده است که کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان خواهان رسیدگی به قضایای خبرنگاران و رسانه‌ها بر اساس احکام قانون رسانه‌های همگانی است.

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است قضایای خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری نسب به سال گذشته کاهش 39.2 درصدی داشته اما؛ با آنهم «متاسفانه از میان این ۷۶  قضیه خشونت علیه خبرنگاران تنها ۳ مورد به محکمه رجعت داده شده، متباقی قضایا از مجرای عدلی رسیدگی نگردیده و عاملین این خشونت هم مورد بازپرس قرار نگرفته اند».

روز گذشته مرکز خبرنگاران افغانستان نیز اعلام کرد که در بیش از دو دهه‌ای گذشته 128 خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای به شمول 20 زن در کشور کشته شده‌اند.

با این حال، سازمان ملل روز دوم نوامبر را روز جهانی «پایان دادن به معافیت از مجازات در جنایت علیه خبرنگاران» نامیده است.

آژانس افغان نیوز؛ رحمت الله سخاورز

فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران پایان یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد