عفو-بین‌الملل-خواستار-تضمین-حقوق-بشر-در-افغانستان-شد

سازمان عفو بین‌الملل در طوماری دادخواهی از حکومت سرپرست خواسته است که به حقوق بشر در افغانستان احترام بگذارند و آن را تضمین کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان عفو بین‌الملل در این طومار گفته است که امارت اسلامی از زمان دست یافتن به قدرت، موجی از نقض حقوق بشر را آغاز کرده‌اند و افغانستان در آستانه ویرانیِ غیرقابل بازگشت قرار دارد.

عفو بین‌الملل گفته است که حکومت سرپرست نه تنها وعده‌ی خود مبنی بر حمایت از حقوق مردم افغانستان به‌ویژه حقوق زنان را زیر پا گذاشته‌اند، بلکه چرخه خشونت را از سر گرفته‌ و دست به نقض حقوق بشر زده‌اند.

در طومار دادخواهی عفو بین‌الملل آمده است که در یک سال حاکمیت امارت، طالبان نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر را منحل کرده، آزادی بیان، تشکل، محاکمه عادلانه و سایر حقوق شهروندان افغانستان را زیر پا گذاشته‌اند. به گفته‌ این سازمان، در این یک سال، حقوق اساسی زنان و دختران سلب شده است.

عفو بین‌الملل افزوده است که هزاران افغان به‌طور خودسرانه بازداشت، شکنجه، ناپدید و حتا کشته شده‌اند. روزنامه‌نگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشگاهیان، اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان در معرض خطر هستند.

این نهاد گفته است که طالبان به نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان، از جمله قتل‌های تلافی‌جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، قضات، وکلا، مقامات دولتی سابق و روزنامه‌نگاران فورا پایان دهند.

عفو بین‌الملل افزوده است که طالبان به حقوق زنان و دختران از جمله دسترسی آنان به‌کار و آموزش احترام بگذارند.

در طومار دادخواهی، ایجاد مکانیسم‌های تحقیق و پاسخگویی مؤثر و شفاف برای تأمین عدالت از دیگر خواست‌های عفو بین‌الملل است.

این در حالی است که مقام‌های امارت اسلامی هرگونه نقض حقوق بشر را در افغانستان رد کرده و بارها گزارش‌ها مبنی بر نقض حقوق بشری را مغرضانه و به دور از واقعیت خوانده اند.

عفو بین‌الملل خواستار تضمین حقوق بشر در افغانستان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد