مجاهد-گزارش-عفو-بین‌الملل-«پروپاگند»-است

سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به نشر دادخواست سازمان عفو بین‌الملل مبنی بر توقف نقض حقوق بشر در افغانستان، گزارش این سازمان را "پروپاگند" خواند.

به گزارش افغان نیوز؛ روز گذشته عفو بین‌الملل با نشر دادخواستی گفت که مقام‌های حکومت سرپرست نه تنها به تعهد شان مبنی بر حمایت از حقوق مردم به ویژه حقوق زنان عمل نکرده اند، بلکه چرخهٔ خشونت را در این کشور از سرگرفته اند.

این سازمان گفته بود که« طالبان در جریان یک سال گذشته، نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر را به گونۀ "سیستماتیک" منحل کرده و آزادی بیان، گردهمایی‌ها، محاکمۀ عادلانه و سایر حقوق شهروندان افغانستان را تحت فشار قرار داده اند».

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست روزگذشته (چهارشنبه، 2 سنبله) با رد اظهارات عفو بین‎‌الملل گفت که این گزارش مملو از «تبعیض و عقده» است و این سازمان در تلاش پروپاگند علیه حکومت سرپرست است.

مجاهد گفت:« واقعیت این است که طی ۲۰ سال گذشته وحشت و ظلم‌هایی که در افغانستان صورت گرفته، طی یک سال گذشته کسی یک فیصد آن را ندیده است. این سازمان طی ۲۰ سال گذشته در برابر تمام وحشت‌ها و جنایات دهن بسته بود و حالا علیه امارت اسلامی می‌خواهد پروپاگند کند».

سخنگوی حکومت سرپرست افزود که حقوق همۀ مردم محفوظ است و نه کسی بیجا کشته شده، نه تهدید شده و نه هم مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، اما به گفتۀ وی تطبیق قوانین جهت نظم جامعه در یک کشور ضروری است.

او گفت که در افغانستان نیز نظر به قانون برای تمام مردم آزادی وجود دارد و حکومت آنان در تامین حقوق مردم متهد است.

مجاهد افزود:« این گونه به تبلیغ برخی حلقاتی و چهره‌ها چنین گزارش‌های نشر می‌شود که آنان از افغانستان فرار کرده اند و بخشی از بحران افغانستان بودند و یک سازمان جهانی که بر اساس اظهارات آنان گزارش تهیه می‌کند و پروپاگند می‌خواهد، کاملاً بی‌انصافی است و به بی‌طرفی و حیثیت این سازمان صدمۀ شدید می‌زند».

افزون بر عفو بین‌الملل، اخیراً کارشناسان ملل متحد نیز از ادامۀ نقض شدید حقوق بشری توسط نیروهای  حکومت سرپرست ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای برای تغییر وضعیت حقوق بشری در افغانستان وجود ندارد.

این کارشناسان در اواسط ماه روان میلادی با نشر بیانیه‌ای گفتند که امارت اسلامی در یک سال گذشته، علیرغم تعهدات متعدد برای حمایت از حقوق بشری، نه تنها که به وعده‌های خود عمل نکردند، بلکه بسیاری از دست‌آوردهای دو دهۀ گذشته را معکوس کرده است.

دیدبان حقوق بشر نیز حدود دو هفته قبل، با نشر گزارشی گفت که حکومت سرپرست از زمان تسلط بر افغانستان، تعهدات خود را در قبال احترام به حقوق بشر و حقوق زنان نقض کرده، محدودیت‌های شدید را بر زنان اعمال و رسانه‌ها و منتقدان خود را با بازداشت خودسرانه، شکنجه و محکمه‌های صحرایی سرکوب کرده اند.

 

مجاهد: گزارش عفو بین‌الملل «پروپاگند» است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد