فرار-هزاران-باشنده-منقطه-کوستانی-قره‌باغ-به-ارمنستان

هزاران نفر از باشندگان منطقه قره‌باغ کوهستانی (ناگورنو قره‌باغ) که جمهوری آذربایجان هفته گذشته بر آن مسلط شد، به رغم وعده علی‌اف به ارمنستان فرار کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ پیش از فرار ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی، الهام علی‌اف، رییس‌ جمهوری آذربایجان گفته بود که رعایت حقوق آن دسته از ارامنه را که در این منطقه باقی بمانند «تضمین» می‌کند.

جدایی‌طلبان ارمنی منطقه ناگورنو قره‌باغ هفته گذشته، یک روز پس از آغاز عملیات تهاجمی جمهوری آذربایجان سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند.

عدم دفاع ارمنستان از ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی اعتراض‌هایی را در داخل این کشور برانگیخته و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از عدم مداخله روسیه و نقش نیروهای حافظ صلح این کشور در جریان رویدادهای اخیر انتقاد کرده است.

 کاخ کرملین نیز این انتقادها را رد کرده است و وزارت خارجه روسیه نیز ارمنستان را کشوری خواند که «اسیر بازی‌های ژئوپولیتیک غرب» شده است.

ایالت متحده امریکا روز گذشته پس از این که ارمنستان، روسیه را به دلیل جلوگیری نکردن از تصرف قره‌باغ به دست نیروهای جمهور آذربایجان مقصرشمرده و گفته که روسیه نشان داد که شریک قابل اعتماد نیست.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر به جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد که ارمنستان «دست صلح» را که به سویش دراز شده است پس نزند.

منطقه قره‌باغ کوهستانی بیش از یک قرن پیش در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق به خاک جمهوری آذربایجان ضمیمه شد. این در حالی است که اکثریت ساکنان این منطقه از ارامنه بودند. 

فرار هزاران باشنده منقطه کوستانی قره‌باغ به ارمنستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد