فرانسه-سفیرانش-را-از-امریکا-و-استرالیا-فراخواند

پس از توافق امنیتی سه جانبه میان امریکا، بریتانیا و استرالیا و ایجاد تنش بین فرانسه و امریکا، اکنون فرانسه سفیرانش را از واشینگتن و کانبرا فرا خوانده است.

به گزارش افغان نیوز؛ جو بایدن، رییس جمهور امریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و اسکات موریسون ، نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه خبر توافقنامه امنیتی در اقیانوس‌های هند و آرام را اعلام کردند.

بربنیاد این توافقنامه، امریکا و بریتانیا فناوری و توانایی ساخت زیردریایی‌های با نیروی محرکه هسته‌ای در اختیار استرالیا قرار می‌دهند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته است، تصمیم به فراخواندن سفریران این کشور توسط امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه به دلیل جدی بودن موضوع اتخاذ شده است. او روز گذشته تشکیل این توافق امنیتی را «خنجر از پشت» توصیف کرد.

وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفته است٬‌ کنار گذاشتن پروژه زیردریایی و اعلام مشارکت جدید با ایالات متحده با هدف آغاز مطالعات جدید در زمینه همکاری احتمالی در آینده، رفتاری غیرقابل قبول بین متحدان است.

ژان ایو لودریان تاکید کرده است٬ این اقدام برای تمامی مفاهیمی که از اتحادها ، مشارکت‌های ما و اهمیت هند و اقیانوس آرام برای اروپا داریم، پیامد خواهد داشت.

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با اشاره به معاهده امنیتی جدید گفت، فرانسه همچنان یک شریک حیاتی برای ایالات متحده در منطقه اقیانوس‌های آرام و هند است.

این در حالی است که روز گذشته چین نیز بر توافقنامه امنیتی میان امریکا، بریتانیا و استرالیا واکنش نشان داده و این توافق را به گونه‌ی« شدید غیر مسوولانه» و «تنگ نظرانه» خواند.

 

فرانسه سفیرانش را از امریکا و استرالیا فراخواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد