فعالان-مدنی-حکومت-درتامین-امنیت-شهروندان-ناکام-است

شماری از فعالان مدنی و شهروندان از افزایش نا بسامانی ها و بی کفایتی حکومت درکشور شاکی بوده ابراز داشته اند که حکومت و نهادهای امنیتی در تامین امنیت شهروندان ناکام است.

به گزارش افغان نیوز: فعالان مدنی و شهروندان امروز یکشنبه(5 – سنبله ) طی نشستی خبری درکابل اظهار داشتند؛ وقوع حوادث خونین اخیر که بیش از100 تن از افراد ملکی را هنگام ادای نماز جمعه در مسجد امام الزمان قلعه نجار ها در خیرخانه – کابل،کشته و زخمی برجا گذاشت، نگرانی‌های شهروندان را نسبت به بی تفاوتی و بی کفایتی دولت افزایش داده است.

نهادهای جامعه مدنی و مردم حکومت را مسوول تامین امنیت و حقوق مردم دانسته و حکومت را پاسخگوی این رویداد در برابر مردم میدانند.

 

حمله تروریستی روز جمعه به مسجد امام زمان شهرکابل که بیش از100 کشته و زخمی برجای گذاشت از تکان دهنده ترین حملات انتحاری در این شهر بود. با این حال وزارت امور داخله کشته شدن ۲۸ تن و زخمی شدن بیش از ۵۰ تن را تایید کرده است.

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمله بر مسجد امام الزمان را ششمین حمله بر مراکز مذهبی شیعیان خوانده و در زمینه افزایش حملات انتحاری بر یک گروه خاص مذهبی ابراز نگرانی کرده است.با این همه شماری از شهروندان و فعالین مدنی نبود امنیت را چالش جدی دانسته و حکومت را به بی کفایتی متهم می‌کنند.

جمیله عزیزی معاون موسسه انکشافی حمایت از زنان و کودکان در طی این نشست گفت؛ کابل شهری که بیشترین ادارات دولتی و نظامی را به خود جای داده است اما از امنیت چندانی برخوردار نیست، شهرکابل در شش ماه اول سال جاری گواه بیش از ده حمله انتحاری و انفجاری بوده است. حملات که همواره از مردم ملکی قربانی گرفته است.

ضعف مدیریتی در رهبری نهادهای امنیتی یکی از موضوعاتی است که همواره از سوی رهبران سیاسی، نهادهای مدنی و شهروندان به رخ حکومت کشانیده میشود و شهروندان بارها خواهان برکناری وزیر دفاع، داخله، رییس امنیت ملی و مشاور امنیت ملی شده‌اند. خواسته‌هایی که از سوی حکومت پاسخی به آن داده نشده است.

هر چند رییس جمهور غنی برای تامین امنیت شهرکابل شش ماه مهلت خواسته بود اما با افزایش حملات انتحاری و انفجاری که حتی بر مراکز دینی صورت می‌گیرد ظاهرا تامین امنیت شهرکابل و ولایات افغانستان رویایی شده که تحقق آن به این زودی هافممکن نیست.

فعالان مدنی: حکومت درتامین امنیت شهروندان ناکام است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد