قضایای-خشونت-علیه-خبرنگاران-ثبت-دادگاه-بین-المللی-گردد

رییس اجرایی نی یا حمایت کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان گفت که نی از سال ۲۰۰۱ تا اکنون ۱۹۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است که باید ثبت دادگاه لاهه (ICC) گردد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: مجیب خلوتگر، رئیس موسسه نی یا حمایت کننده از رسانههای آزاد افغانستان امروز (دوشنبه ۲، دلو) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت:  حکومت و جامعه جهانی باید برخی خشونتها علیه خبرنگاران و کارمندان رسانهای را که در یک و نیم دهه گذشته اتفاق افتاده، ثبت دادگاه کیفری لاهه (ICC) کنند.

آقای خلوتگر گفت: مهلت ثبت قضایای جنایات جنگی علیه بشریت تا تاریخ ۳۱ جنوری سال جاری میلادی تمدید شده و ما با استفاده از این فرصت از دادگاه بینالمللی لاهه میخواهیم که این قضایا را ثبت و مورد بررسی قرار دهد.

رئیس نی بیان داشت:  آغاز ثبت قضایای جنایت علیه بشریت در زمینه رسانهها، از تاریخ ۱۳۸۲ آغاز شده بود و از آن زمان تاکنون موسسه نی، ۱۹۰ مورد خشونت که مطابق به معیارهای دادگاه بین لاهه است را به طور رسمی به ثبت رسانده است.

به گفته آقای خلوتگر این قضایا از جانب گروه طالبان، گروه حقانی و گروه داعش صورت گرفته که شامل قتل، جراحت، اختطاف و تهدید میشود.

خلوتگر از حکومت و سازمان ملل متحد خواست که قضایای خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کنند و نگذارند که تروریستان با انجام جنایات ضد بشری خود، خون خبرنگاران و کارمندان رسانهای را پامال کنند.

وی تاکید کرد: شب گذشته رادیو "صدای عدالت" در شهر فیروز کوه، مرکز ولایت غور از سوی افراد ناشناس آتش زده شده که در فاصله ۱۰ متری یک پاسگاه نیروهای امنیتی قرار داشته است.

آقای خلوتگر تصریح کرد که چند روز قبل نیز یاسین آژن، خبرنگار یک رسانهای خصوصی از سوی نیروهای امنیتی مورد لت و کوب قرار گرفته بود.

وی علاوه کرد که در مدت کمتر از یک ماه، این دومین رسانهای محلی در ولایت غور است که مسدود میشود و خواست دفتر نی از حکومت ضمن بررسی جدی و اعلان نتایج آن، تامین  امنیت رسانهها می باشد.

رئیس اجرایی نی از حکومت به خاطر ندادن اطلاعات و محدود کردن حق دسترسی به اطلاعات به رسانه انتقاد کرد و گفت که حادثه هوتل انتر کانتننتال به ما ثابت کرد که حکومت هیچ اراده برای حق دسترسی به اطلاعات ندارد.

او بیان داشت: با گذشت ۴۸ ساعت از اصل واقعه هوتل انترکانتننتال کابل، رسانه‌ها تا هنوز آمار دقیقی از قربانیان و زخمیان در اختیار ندارند.

آقای خلوتگر تاکید ورزید که معلومات تایید ناشده به دست ما رسیده مبنی بر این که کشورهای خارجی همکار افغانستان در تبانی با حکومت تصمیم دارد که بعد از این اطلاعات مربوط به حملات تروریستی را به دسترس رسانهها قرار ندهند که اگر چنین شود، لطمه بزرگی به آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات است.

حسین ایوبی، یک تن از خبرنگاران گفت:  ثبت خشونتها علیه خبرنگاران در دادگاه کیفری لاهه از سوی این نهاد بررسی نشده؛ ولی همین که صدای مظلومیت ما به گوش سازمان ملل میرسد، اقدام بزرگی است.

وضعیت خبرنگاران در کشور نامناسب بوده و افغانستان جزء پنج کشور خطرناک برای خبرنگاران و رسانهها محسوب شده که در ۱۶ سال گذشته تا کنون ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه کشته شده اند و صدها تن دیگر نیز زخمی شدند.

قضایای خشونت علیه خبرنگاران ثبت دادگاه بین المللی گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد