قطر-از-طرح-آتش‌بس-در-نوار-غزه-استقبال-کرد

وزارت خارجه قطر در اعلامیه‌ای از طرح آتش‌بس در نوار غزه که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه شده است، استقبال کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است:« با این طرح، نیروهای اسراییلی از غزه خارج، راه برای تبادل زندانیان هموار خواهد شد، کمک‌های بشردوستانه به غزه خواهند رسید، آوارگان به خانه‌های خود باز خواهند گشت، کارهای بازسازی آغاز و به جنگ جاری پایان داده خواهد شد».

در این اعلامیه هم‌چنان از تمامی طرف‌های درگیر خواسته شده است که طرح آتش‌بس را اجرا کنند.

سامی ابوزهری، یک مقام ارشد جنبش حماس، گفته است که قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص حمایت از طرح پایان دادن به جنگ با اسراییل در غزه را پذیرفته و آماده مذاکره درباره جزئیات آن است.

ابوزهری در این باره گفت: «حماس طرح خروج نیروهای اسراییلی از غزه و مبادله گروگان‌های اسیر در غزه با اسرای فلسطینی زندانی در اسراییل را پذیرفته است.»

هم‌چنان در بیانیه مشترک مقاومت غزه درباره پاسخ به توافق پیش‌نهادی آتش‌بس آمده است که « پاسخ ما [به توافق آتش‌بس] منافع مردم ما، توقف تجاوز به غزه و خروج کامل از نوار غزه را در اولویت قرار می‌دهد».

«ما بر آمادگی هیأت فلسطینی برای برخورد مثبت جهت دستیابی به توافقی که به جنگ پایان می‌دهد، تاکید می‌کنیم».

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل از پیش‌نهاد جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای آتش‌بس میان اسراییل و حماس در نوار غزه استقبال کرده است.

در رأی‌گیری شورای امنیت درباره‌ی قطع‌نامه‌ پیش‌نهادی امریکا در حمایت از طرح بایدن، روسیه رأی ممتنع داد، اما؛ ۱۴ عضو دیگر این شورا حمایت خود را از این قطع‌نامه اعلام کردند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل گفت: «امروز ما به صلح رأی دادیم».

این قطع‌نامه از پیش‌نهاد آتش‌بس جدید استقبال و تصریح می‌کند که اسراییل آن را پذیرفته است، حماس نیز با آن موافقت کند.

قطع‌نامه از دو طرف می‌خواهد تا شرایط این سند را بدون تأخیر و بدون قیدوشرط به‌طور کامل اجرا کنند.

حماس نیز از پذیرش این قطع‌نامه استقبال کرده و گفته است که آماده است با میانجی‌گران برای اجرای اصول این طرح که با خواسته‌های مردم فلسطین سازگار است همکاری کند.

 

 

 

قطر از طرح آتش‌بس در نوار غزه استقبال کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد