قمی-ا-ا-مشارکت-خود-در-نشست-دوحه-را-مشروط-کرده-است

سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در کابل می‌گوید که امارت اسلامی  برای مشارکت خود در نشست دوحه دو «شرط مهم» را اعلام کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در کابل امروز (چهارشنبه، ۲۵ دلو) در ایکس خود گفته است: «فرصت خوبی است تا معلوم شود گزاره‌یافتن “راه منصفانه” برای تعامل که ذیل اهداف نشست آمده چه میزان جدی است؟».

قمی اضافه کرده است که «اگر مسیر کمیته‌ تماس منطقه‌ای مورد توجه دیگران قرار گیرد و مسیر تعامل دنبال شود، با افغانستان باثبات روبه‌رو خواهیم شد».

با این حال مقام‌های ا.ا در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

پیش از این مقام‌های ا.ا اعلام کرده بودند که در نشست دوحه دعوت شده‌اند، اما درباره‌ اشتراک شان تصمیم خواهند گرفت.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است به روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه برگزار شود.

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر به رسمیت شناختن امارت اسلامی در امریکا گفت که تاکنون حکومت سرپرست افغانستان وعده‌های خود نسبت به جامعه جهانی را عملی نکرده است.

آقای کربی افزوده است که اگر مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهند به عنوان حاکمان مشروع در جهان شناخته شوند، باید به همه وعده‌های خود عمل کنند.

او در این نشست خبری تاکید کرد که سیاست امریکا در برابر حکومت سرپرست افغانستان تغییرنکرده است.

اما؛ امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه همواره تاکید کرده است که ا.ا یک سیاست متوازن و اقتصاد محور را با کشورهای جهان در پیش گرفته و نمی‌خواهد که افغانستان میدان رقابت‌های منفی کشورهای بزرگ جهان شود.

آقای متقی درباره به رسمیت شناختن ا.ا در نشست‌های مختلف در کابل و ولایت‌های کشور گفته است که دولت سرپرست افغانستان تمام شرایط‌های جامعه جهانی را تکمیل کرده و برای به رسمیت شناختن شروط ویژه و مشخصی ندارند.

به گفته‌ آقای متقی، مطرح شدن تشکیل حکومت همه‌شمول، حقوق بشر و مسایل امنیتی برای به رسمیت شناختن ا.ا یک بهانه از سوی جامعه جهانی است.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه همواره تاکید کرده است که سفارت‌خانه‌های افغانستان در شماری از کشورها و همچنین سفارت‌خانه‌های بعضی کشورها در کابل نیز فعال هستند، حضور این کشورها در کابل و داشتن روابط دیپلماتیک با حکومت سرپرست،  به نوعی رسمیت شناختن ا.ا از سوی آنها را نشان دهد.

سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که تاریخ ثابت کرده است که «نسخه‌های تحمیلی» کارساز نبوده و نتیجه‌ی معکوس داشته است.

سرپرست وزارت خارجه‌ ا.ا در آغاز نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای» بار دیگر با تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل مخالفت کرد و گفت که طرح‌های این سازمان جز جنگ و بی‌ثبات نتیجه‌ای نداشته است. او خواستار احترام کشورها به مدل حکومت‌داری طالبان نیز شد.

متقی عنوان کرد: هدف از برگزاری این نشست را «بحث و گفت‌وگو برای شکل‌گیری روایت منطقه‌محور به هدف توسعه همکاری منطقه‌ای برای تعامل سازنده با افغانستان و کشورهای منطقه خواند».

او افزود: «طرح‌های سازمان ملل متحد نیز که در جریان کار فرستاده‌های مختلف ارائه شده، متأسفانه نتیجه‌ای جز جنگ، بی‌ثباتی و اشغال افغانستان نداشته است.»
 

 

قمی: ا.ا مشارکت خود در نشست دوحه را مشروط کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد