مبارزه-با-تروریزم-تنها-مسوولیت-افغانستان-نیست

مشاور امنیت ملی کشور از شرکای بین‌المللی خواست که زمینه‌ی همکاری منطقه‌ای و جهانی را برای صلح و ثبات فراهم کنند؛ زیرا مبارزه با تروریزم تنها مسوولیت افغانستان نیست.

به گزارش افغان نیوز: حمدالله محب،‌ مشاور امنیت ملی کشور شام روز دوشنبه (20، حوت) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورد وضعیت افغانستان برگزار شده بود، گفته است که گروه طالبان از فرصت‌ها برای گفت‌وگو با دولت افغانستان و برای تأمین صلح استفاده نکرده است. او گفته است که این گروه باید دست از حملات مداوم علیه مردم بی‌گناه و نیروهای امنیتی بردارد و گفت‌وگوهای صلح را با حکومت افغانستان آغاز کند. آقای محب با اشاره به خواست شهروندان کشور گفته است که ۷۵ درصد جمعیت کشور زیر ۳۵ سال قرار دارند و صلح را ضرورت اصلی‌شان می‌دانند.

مشاور امنیت ملی تصریح کرده است که در روند صلح دست‌آوردهای ۱۸ سال کشور نادیده گرفته نخواهد شد. هرچند صلح نیاز فوری مردم افغانستان است، اما نه به هر قیمتی، زیرا به گفته‌ی او در روند صلح باید قانون اساسی افغانستان احترام شود،‌ حکومت منتخب روی کار بیاید و روند صلح نباید بر اساس معامله میان نخبه‌گان سیاسی پیش برده شود. افزون بر این، آقای محب تاکید کرده است که روند صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد، در غیر آن نتیجه نخواهد داد.

آقای محب با اشاره به تهدیدات داعش نیز اشاره کرد و گفت، دولت در حال مبارزه با تروریسم در چندین میدان نبرد است و نیروهای امنیتی با تجهیزات اندک توانسته‌اند قلمرو فعالیت داعش را در بخش‌های شرقی و شمالی کشور تضعیف کنند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور هم‌چنان گفته است که حکومت افغانستان در کنار اهداف نظامی‌ و ضد تروریسم، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال روان میلادی کاملاً متعهد است. او ضمن سپاس‌گزاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان یک شریک مورد اعتماد است که متعهد به تعهدات بین‌المللی برای ترویج صلح، همبستگی و ثبات جهانی است.

با این حال، تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان از گروه طالبان خواست تا به گونه‌ی مستقیم با حکومت وارد مذاکره و گفت‌وگو شود. آقای یاماموتو که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان گزارش می‌داد،‌ هم‌چنان گفت که سازمان ملل متحد از تمام تلاش‌ها برای تأمین صلح در افغانستان حمایت می‌کند. او افزود که زنان افغانستان نگران از دست دادن دست‌آوردهای سال‌های گذشته از جمله حقوق زنان و ارزش‌های حقوق بشری در روند صلح هستند و از آن‌ها باید حمایت شود.

این در حالی است که پنجمین دور مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان در قطر وارد طولانی‌ترین مرحله‌ شده است. تا کنون هیچ جزییاتی فراتر از این که نشست‌ها پشت درهای بسته ادامه دارد و سه روز وقفه داشته، در دست نیست.

مبارزه با تروریزم تنها مسوولیت افغانستان نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد