محصولات-افغانستان-به-بازارهای-بین‌المللی-راه-پیدا-می‌کند

رییس جمهوری غنی گفت که با افتتاح دهلیز نو به ترکیه و اروپا، محصولات افغانستان به بازارهای بین‌المللی راه پیدا می‌کند و تمام شبکۀ اروپا در خدمت دهاقین و باغداران می‌باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور “نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل” را که در بادام باغ برگزار گردیده بود، افتتاح کرد.

آقای غنی در این مراسم گفت که هدف اساسی ما عربستان و امارات متحدۀ عربی است تا دهلیزهای هوایی نیز با این کشورها ایجاد شود و در زمینۀ دهلیز زمینی، کلان‌ترین بازار قزاقستان و روسیه است و باز کردن این دو بازار، هدف اساسی ماست.

وی در خصوص تدارکات دولتی، گفت که امسال بیش از ۲۰ هزار تُن برنج تنها وزارت دفاع از دهاقین خریداری کرد و هدایت من به نهادهای تدارکاتی این است که تدارکات میوه را فصلی بسازند تا هر نوع میوۀ خریداری شود.

رئیس‌جمهور دلیل به‌پا ایستاده شدن مرغداری در افغانستان را تغییر مینوی غذایی وزارت دفاع ملی دانسته، گفت که شما سرمایه‌گذاری کنید و ما از محصولات تان خریداری می‌کنیم.

غنی خطاب به زنان گفت: چون دخل و مصرف به دست شماست، پس تولیدات داخلی را نسبت به تولیدات خارجی ترجیح بدهید.

رئیس‌جمهور به وزارت زراعت و سایر ادارات مربوطه هدایت داد که باید تخصص تان بالای اقلام خاص باشد و این تمرکز بالای اقلامی باشد که افغانستان از چندین دهه صادرات دارد.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که پیش‌خرید اکثراً در دست همسایه ها است، زیرا دهقان افغان دسترسی به قرضۀ قابل استطاعت ندارد و تازمانیکه باغداران و دهاقین وسیلۀ پروسس نداشته باشند، این مشکل حل نمی‌گردد.

وی افزود که اتحادیۀ پروسس‌کننده ها ایجاد شود تا نقش دولت نیز واضح گردد و دهاقین نیز به‌پای خویش ایستاده شوند. همچنان اتحادیه های ملی چون انگور، جلغوزه، پسته، زیره، بادام و غیره را ایجاد کنید تا آدرس مشخص دهاقین ایجاد شود و دولت با آن‌ها در تماس باشد.

رئیس‌جمهور به وزارت زراعت و مالداری هدایت داد که از کابل‌محوری بیرون شوند و مراکز عمدۀ تحقیقات بر اساس اقلام زراعتی در ولایت‌های باشد که مرکز تولید آن اند.

محصولات افغانستان به بازارهای بین‌المللی راه پیدا می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد