مذاکره-یا-جنگ؛-حکومت-بهانه‌-می‌تراشد-اما-طالبان-رد-می‌کنند

وزارت دولت در امور صلح در پیوند به تأخیر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌گوید که عدم اراده قاطع گروه طالبان برای پایان جنگ و انتشار ویروس کرونا باعث تأخیر این روند شده است؛ اما منبع نزدیک به طالبان دلیل تأخیر در آغاز مذاکرات بین الافغانان را اختلاف میان حکومت و طالبان بر سر رهایی زندانیان می‌داند.

به گزارش افغان نیوز: ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح امروز( یک‌شنبه، 21 ثور) به آژانس افغان نیوز گفت که عدم اراده قاطع طالبان برای پایان جنگ و تأمین صلح در افغانستان مانع اصلی تأخیر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌باشد.

خانم انوری با تأکید بر اینکه حکومت نزدیک به هزار زندانی گروه طالبان را در راستای پیشبرد مذاکرات صلح رها کرده گفت که مانع دیگر در مسیر پروسه صلح و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی شیوع ویروس کرونا است که ارتباطات را محدود کرده و باعث شده تا برنامه‌های صلح حکومت پیش برده نشود.

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح تأکید کرد که حکومت خواستار آغاز هرچه سریع‌تر گفتگوهای بین‌الافغانی است و تمام آمادگی‌های جانبی برای نشستن به روی میز مذاکره با طالبان گرفته‌شده است.

خانم انور بیان کرد که حکومت در همکاری با جامعه جهانی و کشورهای منطقه تلاش دارد تا طالبان به خاطر ماه رمضان و شیوع ویروس کرونا و هم چنان قطع کشتار غیرنظامیان آتش‌بس نماید، زیرا حکومت نمی‌تواند در ساحه تخت کنترول این گروه خدمات صحی ارائه نماید.

در همین حال، سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان، اختلاف میان حکومت و این گروه را مانع اصلی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی دانسته و گفت که طالبان تأکید دارند، تا زمانی که حکومت 5 هزار زندانی این گروه را رها نکند، روی میز گفتگو حاضر نخواهند شد.

 سید اکبر آغا افزود: تاکید حکومت بر اینکه تا پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به‌جای 5 هزار زندانی 1500 زندانی گروه طالبان را آزاد می‌کند نیز مانعی برای آغاز مذاکرات است و این روند را باید هرچه زود‌تر سرعت ببخشد.

این عضو پیشین طالبان، برداشتن موانع از مسیر آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی را از سوی حکومت یک اقدام خوب برای تأمین آتش‌بس دائمی خوانده و می‌گوید که با شروع این گفتگوها آتش‌بس هم صورت می‌گیرد.

موسی فریور آگاه مسائل سیاسی، عدم اراده گروه طالبان و بحران سیاسی ناشی از اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله را مانع آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی خوانده و گفت که طالبان اسیران دولت را که رها کرده اند، بیشتر شان غیرنظامیان هستند و حکومت افغانستان نیز بر اساس فشار امریکا تاکنون نزدیک به هزار زندانی طالبان را از زندان‌های دولت آزاد کرده است. این امر نشان می دهد که اراده قاطع در حکومت افغانستان و گروه طالبان هر دو وجود ندارد.

آقای فریور می‌گوید: اختلاف میان اشرف غنی و عبدالله قرار بود در روز جمعه که گذشت به یک نتیجه قابل لمس برسد؛ اما این اختلافات پابرجا ماند و این امر بر سرنوشت صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این آگاه سیاسی دور نمای صلح و پایان جنگ افغانستان را مبهم دانسته و گفت که در توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان حکومت افغانستان از سوی امریکا نادیده گرفته‌شده و اگر واشنگتن به دنبال صلح پایدار و جامع در افغانستان می‌بود، باید حکومت افغانستان را شامل مذاکرات صلح می‌کرد. بنابراین، دور گذاشتن حکومت از مذاکرات، یک اشتباه تاریخی امریکا در پروسه صلح افغانستان بود.

آقای فریور بیان کرد؛ با این‌که زلمی خلیل زاد، اسکات میلر، فرمانده ناتو در افغانستان و سفیر اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان شدند؛ اما این گروه به منظور امتیازگیری به خشونت‌ها ادامه داده و برخلاف خواست مردم افغانستان جنگ را در ماه رمضان، تلفات سنگینی بر غیرنظامیان وارد کرده است.

این درحالی است که جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی روز گذشته در تویتی گفت که تاکنون به تعداد یک هزار زندانی گروه طالبان توسط دولت از زندان‌های کشور آزاد در 12 مرحله رهاشده‌اند. گروه طالبان نیز در هشت مرحله 174 زندانی دولت افغانستان را در ولایت‌های قندهار، لغمان، قندوز و در تازه‌ترین مورد در هرات آزادکرده‌اند.

مذاکره یا جنگ؛ حکومت بهانه‌ می‌تراشد اما طالبان رد می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد