مشاجره-لفظی-نمایندگان-امریکا-و-روسیه-در-نشست-شورای-امنیت

نمایندگان امریکا و روسیه در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به در خواست واشنگتن در مورد صف آرایی نیروهای روسی در مرز با اوکراین بر گزار شده بود، مشاجره کرده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ یورنیوز گزارش داده است که تنش میان ایالات متحده و روسیه بر سر جابجایی نیروهای مسکو در مرز با اوکراین نشست شورای امنیت سازمان ملل را متاثر ساخته و طرفین  یکدیگر را به اقدامات «تحریک‌آمیز» متهم کردند. این نشست روز دوشنبه( ۱۲ دلو) برگزار شده بود.

روسیه نتوانست مانع نشست علنی در شورای امنیت سازمان ملل شود. این نشست به درخواست ایالات متحده در رابطه با آن‌چه واشینگتن تهدیدات مسکو در برابر صلح و امنیت بین‌المللی نامیده است، برگزار شد.

روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه ایالات متحده، چین، فرانسه و بریتانیا از حق وتو برخوردار است، این شورا نمی‌تواند اقدام خاصی درباره این شرایط انجام دهد، جز این که امکان بحث و گفتگو میان طرفین را فراهم آورد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل، به شورای امنیت گفته است: «تهدید به تهاجم در مرز اوکراین... تحریک‌آمیز است. اما؛ این که ما آن‌چه را که در حال رخ دادن است، توصیف می‌کنیم عملی تحریک‌آمیز نیست».

گرینفیلد افزود که این تحریکات از جانب روسیه صورت می‌گیرد، نه از جانب ما یا دیگر اعضای این شورا. او روسیه را متهم کرد که با استقرار بیش از یکصد هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین به همراه بلاروس در صدد «انجام عملیاتی تهاجمی علیه اوکراین» است.

خانم گرینفیلد گفت که ایالات متحده به شواهدی دست یافته دال بر این که مسکو قصد دارد طی چند روز آینده ۳۰ هزار نیروی نظامی دیگر در بلاروس مستقر کند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که «هیچ شواهدی» وجود ندارد که نشان از برنامه‌ریزی مسکو برای اقدام نظامی علیه اوکراین داشته باشد و روسیه همواره این اتهام را رد کرده است.

آقای نبنزیا اظهار داشت: «همکاران غربی ما از لزوم تنش‌زدایی صحبت می‌کنند. با این حال بیش از همه، آنها خودشان به تنش‌ها و مجادلات دامن می‌زنند».

نماینده مسکو در سازمان ملل متحد افزود: «بحث در مورد تهدید جنگ به خودی خود امری تحریک‌آمیز است. شما به نوعی خودتان خواستار این امر هستید و می‌خواهید چنین چیزی رخ بدهد. شما منتظرید تا این امر به وقوع بپیوندد تا به این ترتیب حرف‌هایتان به واقعیت تبدیل شود».

او گفت که مسکو از بحث درباره اوکراین هراسی ندارد اما؛ دلیل برگزاری این نشست را نمی‌فهمد و در عین حال این که روسیه هیچ وقت تایید نکرده که چه شماری نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده است.

این در حالی است که مقامات دولت امریکا بارها به روسیه هشدار داده‌اند که حمله این کشور به اوکراین پیامد‌های خردکننده اقتصادی برای مسکو خواهد داشت. روسیه با رد اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین چندین درخواست امنیتی از غرب داشته است، از جمله عدم پیوستن کی‌یف به ناتو و خروج تسلیحات آن از اروپای شرقی.

مشاجره لفظی نمایندگان امریکا و روسیه در نشست شورای امنیت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد