مشکلات-مهاجرین-افغان-در-ایران-و-پاکستان-پابرجاست

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می گوید که مشکلات رفت‌ و آمد مهاجرین افغان و توزیع پاسپورت شان در کشور های پاکستان و ایران هنوز حل نشده است.

به گزارش افغان نیوز: در یک نشست فوق‌العاده تحت ریاست عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی مشکلات مهاجران در کشورهای اروپایی، ایران و پاکستان در زمینهٔ توزیع پاسپورت و شناسنامه و تصدیق آن در کشورهای میزبان به بحث و بررسی گرفته شد.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان گزارش داد که هنوزهم مهاجرین افغانستان مقیم ایران به دلیل باطل نشدن کارت‌های‌شان به کشور سفر نمی‌توانند.

براساس گزارش این وزارت، ایران توافق کرده بود که برای رفت‌ و آمد مهاجرین در افغانستان یک کتابچه می‌دهد تا در صورت سفر اعتبار کارت‌شان باطل نشود؛ اما هنوز عملی نشده است.

وزارت خارجه خبر داد که مسأله سفر مهاجران به داخل افغانستان با حفظ اعتبار کارت‌شان در تهران حل شده؛ اما در مشهد با مشکل رو به رو است و همچنین مسأله توزیع پاسپورت در پاکستان نیز حل نشده است.

رییس اجراییه کشور هدایت داد که مشکل سفر مهاجران افغانستان مقیم ایران را از مجرای دیپلوماتیک دنبال کند و در زودترین وقت حل نماید.

در همین حال وزارت خارجه کشور گزارش داد که امسال این وزارت ۸۰ هزار پاسپورت چاپ کرده و به ایران فرستاده است و پروسه چاپ همچنان جریان دارد. اکنون یک جلد پاسپورت برای شهروندان کشور در ایران در بدل ۲۰ دالر توزیع می‌شود.

وزارت خارجه کشور گفت که برای ادامه کار تیم ثبت‌نام اطلاعات پاسپورت، توزیع تذکره و تصدیق آن در ایران طرحی را با هزینهٔ ۱.۵ میلیون دالر تهیه کرده است و بودجه آن نیاز به تأیید دارد.

همچنان علاوه کرد که براساس هدایت رییس اجراییه حکومت وحدت ملی مبلغ ۵۰۰ هزار دالر منظور گردید و وزارت مالیه آن را می‌پردازد؛ اما بقیه پول در دسترس نیست.

وزارت خارجه گفت که در قسمت خریداری تجهیزات ثبت اطلاعات پاسپورت به مشکل برخورده است؛ اما بانک جهانی توافق کرده که برای حل این مشکل مبلغ ۴ میلیون دالر بپردازد. پروسه تدارکاتی آن نهایی است. بنابراین پس از خریداری تجهیزات، مراکز توزیع پاسپورت و شناسنامه در پاکستان فعال می‌گردد.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان به وزارت خارجه هدایت که طرح مورد نظر را با ۵۰۰ هزار دالر دست داشته عملی نماید و بقیه پول هم منظور خواهد شد.

رییس اجراییه کشور به وزارت خارجه وظیفه سپرد که برای حل ویزای مهاجران افغانستان در داخل پاکستان با سفر آن کشور صحبت کند و در صورت لزوم وزیر مهاجرین به پاکستان سفر نماید.

مشکلات مهاجرین افغان در ایران و پاکستان پابرجاست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد