نا-امنی-بیش-از-مکتب-را-مسدود-کرد

رییس عمومی پلان و پالسی وزارت معارف گفته است که ۴۸ فیصد مکاتب در کشور فاقد تعمیر و سهولت های لازم بوده و ۱۰۰۷ مکاتب به علت نا امنی مسدود بوده که تعداد زیاد شاگردان از رفتن به مکتب محروم شده اند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالواسع آرین، رییس عمومی پلان و پالسی وزارت معارف امروز یکشنبه(2- میزان) طی محفل رونمایی پلان استراتژیک سوم ملی معارف و معرفی هدف چهارم انکشاف پایدار گفت:  حدود 1007 مکاتب به علت نا امنی در کشور، مسدود بوده و تعداد زیادی از شاگردان از رفتن به مکتب محروم هستند.

آقای آرین گفت، وزارت معارف با وجود تلاش های دوامدار هنوز شاهد مشکلات زیادی است و به علت های مختلف یکتعداد زیادی از شاگردان غیرحاضر دایمی هستند. وی گفت، حدود 48 درصد مکاتب فاقد تعلیم و سهولت های لازم هستند.

وی می افزاید، با رهبری یک کمیته مشترک از طریق وزارت معارف، شاهد دست آوردهای زیادی هستیم که تعداد شاگردان در مکاتب حدود 9،2 میلیون رسیده اند که 39 فیصد آنها از طبقه اناث می باشند و به تعداد 16400 مکابت ارتقاء یافته است.

وی علاوه نمود، 50 فیصد از معلمان به درجه تحصیل صنوف چهارده و لیسانس نایل شده و همچنان نصاب جدید تعلیمی نیز انکشاف یافته است. وی گفت، برای تعیین دست آوردهای تعلیمی شاگردان هنوز یک سیستم خاصی وجود ندارد.

رییس عمومی پلان و استراتژیک وزارت معارف میگوید: وزارت معارف روی یک ساختار و استراتژیک مهم و عمومی به تفاهم رسیده تا زمینه دسترسی متوازن و متعادل را برای شاگردان مساعد ساخته و قابلیت های که در نصاب تعلیمی است، حاصل نمایند.

از سوی هم ابراهیم شنواری، سرپرست وزارت معارف میگوید: بخاطر جذب شاگردان دختر در مکاتب باید خانم های تعلیم یافته و باسواد استخدام گردند و همچنان برای معلمان باید تصدیق داده شود تا قابلیت های آنها شناسایی و به اساس قابلیت های آنان سهولت های لازم فراهم گردند.

وی افزود، نقش سکتورهای  خصوصی در عرصه معارف و جوامع در نظارت و ارزیابی از عرضه خدماتی تعلیم و تربیه تقویت گردد. وی گفت، سهولت های لازم و منابع باید به اساس مساوات درولایات تقسیم گردیده و صلاحیت های بیشتر داده شود تا عرضه خدمات سریع ترصورت بگیرد.

وی خاطر نشان ساخت، در سطح مرکز و ولایت ها یک کمیته خبری پلان استراتژیک ایجاد گردد تا از تطبیق پلان ها نظارت صورت گرفته و چالش های موجود را حل نماید.

نا امنی بیش از 1007 مکتب را مسدود کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد