نامه‌ی-کمیسیون-امور-زنان-پارلمان-افغانستان-به-کانگرس-امریکا

کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان و گروه پارلمانی زنان افغانستان با ارسال نامه‌ای به کنگره آمریکا می‌گویند از روند صلح افغانستان "نگران" هستند.

به گزارش افغان نیوز: در این نامه آمده است که افغانستان نوین با وجود چالش‌های فراوان، دست‌آوردهای بسیاری در زمینه‌ی حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها، مشارکت‌های سیاسی و مدنی اقشار جامعه، نظام مردم‌سالار و ساختار اداری مدرن داشته است.

در نامه تأکید شده است که توافق و تفاهم با گروه طالبان نباید به بهانه‌ی از دست دادن هیچ یک از این ارزش‌ها تمام شود. به گفته‌ی امضاکنندگان این نامه، در روند مذاکره با گروه طالبان، نظام مردم‌سالار و جمهوریت باید غیرقابل برگشت باشد و زنان نقش معنادار را در جریان مذاکره و تصمیم‌گیری در خصوص آینده‌ی افغانستان ایفا کنند.

آنان پیچیدگی اوضاع در داخل و دخالت بیرونی را عامل رشد سربازگیری بیشتر گروه‌های تروریستی از جمله شبکه حقانی، داعش، القاعده، جیش محمد، جنبش اسلامی ازبکستان، الکتبه و… دانسته و از احتمال ادامه‌ی خشونت و بی‌ثباتی در افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این نامه بر حمایت پایدار نظامی و اقتصادی حامیان بین‌المللی افغانستان و به ویژه ایالات متحده امریکا تأکید شده است. صیانت از ارزش‌های مشترک افغانستان و ایالت متحده از جمله حفظ نظام جمهوری، حقوق زنان، آزادی بیان، حقوق بشر و… از دیگر موضوعی است که در این نامه مطرح شده است.

به گفته‌ی آنان، مردم و نیروهای امنیتی افغانستان قربانی‌های زیادی در خط نخست مبارزه‌ی جهانی با تروریزم داده‌اند و از کانگرس امریکا خواسته‌اند تا روند خروج نیروهای ناتو طی یک برنامه‌ی هدفمند و زمان‌بندی شده به شکل مسئولانه صورت بگیرد.

در این نامه از مجلس نمایندگان و مجلس سنای کانگرس امریکا خواسته شده است تا جریان مذاکرات صلح را از نزدیک نظارت کرده و از شفافیت آن مطمیین شوند. از کانگرس همچنان خواسته شده است تا نگرانی‌های مردم افغانستان را در رابطه به نتایج مذاکرات صلح با طالبان در جلسات استماعیه با مقام‌های ذی‌ربط در میان بگذارند.

کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان افغانستان درحالی با نوشته نامه‌ای به کانگرس امریکا بر حفظ ارزش‌های افغانستان نوین در مذاکرات با طالبان تأکید کرده است که هنوز هم زمان آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان مشخص نشده است.

نامه‌ی کمیسیون امور زنان پارلمان افغانستان به کانگرس امریکا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد