نزدیک-به-نظامی-در-شش-ماه-حکومت-ا-ا-کشته-و-ناپدید-شده‌اند

روزنامه نیویارک تایمز با نشر گزارشی تحقیقی گفته است که نیروهای امارت اسلامی در شش ماه نخست حکومت شان، ۴۹۰ نفر از کارمندان و نیروهای امنیتی دولت پیشین را کشته و یا هم ربوده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ روزنامه نیویارک تایمز در این گزارش ادعا کرده است که اعلام عفو عمومی از سوی امارت اسلامی، یک «ادعای دروغ» بوده و به‌عنوان بهانه و به دام‌انداختن نظامیان پیشین استفاده شده است.

طبق یافته‌های گزارش، حمله‌های انتقام‌جویانه بر نظامیان و کارمندان دولت پیشین هدف‌مندانه انجام شده و عفو عمومی تظاهری به‌خاطر کسب کمک‌های مالی و پشتی‌بانی کشورهای غربی بوده است.

نیویارک تایمز گفته است که امارت اسلامی پس از به قدرت‌رسیدن، نظامیان پیشین را بازداشت، شکنجه  و سپس آنان را با «ضرب گلوله یا سربریدن می‌کشتند».

بر بنیاد گزارش در ۳۲ ولایتی که از آن معلومات جمع‌آوری شده، امارت اسلامی دست به کشتار و ناپدیدساختن نظامیان و کارمندان دولت پیشین زده‌ است که از این میان تنها در ولایت بغلان ۸۶ نظامی پیشین در شش ماه نخست، توسط نیروهای امارت اسلامی کشته شده‌اند.

بیش‌ترین ناپدیدشدن اجباری/ربوده‌شدن در ولایت قندهار ثبت شده است.

این گزارش نیویارک تایمز در طول هفت ماه و با هم‌کاری 9 خبرنگار در نقاط مختلف افغانستان تهیه شده و تاکنون «جامع‌ترین تحقیق درباره‌ای حمله‌های انتقام‌جویانۀ امارت اسلامی علیه نظامیان و کارمندان دولت پیشین» است.

تهیه‌کننده‌گان این گزارش تحقیقی گفته‌اند که تمام موردهای کشته‌شدن و ناپدیدن‌شدن توسط امارت اسلامی را به‌طور جداگانه بررسی و از معلومات نهادهای حامی حقوق بشر، گفتگو با گواهان و اعضای خانواده قربانیان استفاده کرده‌اند.

پیش از این نیز سازمان ملل متحد نیز با پخش گزارشی گفته بود  که دست‌کم ۱۰۰ کارمند پیشین دولتی و عضو نیروهای امنیتی پیشین از سوی نیروهای امارت اسلامی کشته شده‌اند.

اما؛ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، این ادعای سازمان ملل را نادرست خوانده و گفته بود که پس از عفو عمومی، هیچ‌ کسی اجازه ندارد به کسی آسیب برساند. او افزوده بود که‌ اگر مواردی از انتقام‌جویی وجود داشته باشد، امارت اسلامی آن را بررسی و عاملانش را مجازات می‌کند.

این در حالی است که امارت اسلامی در واکنش به این گزارش نیویارک تا کنون اظهار نظری نکرده است.

نزدیک به 500 نظامی در شش ماه حکومت ا.ا کشته و ناپدید شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد