نشست-اسلامی،-عربی-و-آمریکایی-ریاض؛-با-تاکید-بر-مبارزه-با-تروریزم-پایان-یافت

در بیانیه پایانی نشست اسلامی عربی و آمریکایی روی موضوعاتی چون مبارزه با تروریزم، همزیستی مسالمت آمیز، مقابله با خشونت های مذهبی و فرقه یی، مقابله با دزدان دریایی و سازوکار های پیگیری این موضوعات تاکید شده است.

ایجاد نیروی 34هزار نفری مبارزه با تروریزم در ریاض

دربیانیه پایانی نشست عربی، اسلامی و آمریکایی ریاض که با حضور رهبران ونمایندگان 55 کشوربرگزار شد، خبرتشکیل یک نیروی نظامی 34 هزارنفری، برای مبارزه با تروریزم اعلام گردید.

به گزارش افغان نیوزبه نقل ازالعربیه: این نیروی نظامی با نام "ائتلاف استراتژیک خاورمیانه" ازسال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

نشست ریاض روز گذشته 31 ثور به پایان رسید، کشور های اسلامی و آمریکا در مورد مبارزه با افراط گرایی و تروریزم و برقراری صلح و توسعه منطقه یی تاکید گردید.

این بیانیه می افزاید که رهبران کشورهای اسلامی،عربی درنشست ریاض، از تشکیل مرکز جهانی مبارزه با افراط‌گرایی در سعودی استقبال کرده و اهداف وبرنامه‌های این مرکز را برای رویارویی فکری، رسانه‌ای و دیجیتالی با افراط‌گرایی و تقویت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیزمیان ملت‌ها مورد تایید قراردادند.

آنان این نشست را یک رویداد تاریخی در روابط جهان اسلام و جهان عرب با ایالات متحده آمریکا دانستند، که آینده روشن‌تری در روابط میان آنها را نوید می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا نیز ازخواست کشورهای عربی اسلامی برای تقویت روند همکاری مشترک، چشم‌اندازها ومواضع درباره موضوعات مختلف، به ویژه موضوع مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم استقبال می‌کند.

بر اساس بیانیه، کشور های حاضر در این نشست در مورد مبارزه جدی علیه رشه های فکری و منابع تمویل تروریزم تعهد کردند.

مبارزه با جرائم تروریستی با همکاری دیگر کشورها از دیگر برنامه های این نشست بود و کشورهای مختلف برای تحقق صلح وامنیت درمنطقه و جهان به آن خواهند پیوست.

بیانیه نشست ریاض به تلاش‌های کشورهای عربی و اسلامی در مقابله و رویارویی با حملات تروریستی و تبادل معلومات حیاتی درباره پیکارجویان خارجی و اقدامات سازمان‌های تروریستی و بر تلاش‌هایی که برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم انجام می‌دهند، اشاره کرده و براهمیت اقدامات انجام شده در این زمینه تاکید نموده است.

 در این بیانیه رهبران حاضر درنشست از دستاوردهای حاصله در مبارزه با داعش به ویژه درسوریه و عراق ابرازخرسندی کرده و مشارکت کشورهای عربی و اسلامی و حمایت آنها از ائتلاف ضد داعش را ستایش کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض از اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه تروریزم، در کشورهایشان خبر دادند. این کشورها سازمان‌های کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی برای انجام تعهدات و مسئولیت‌هایشان در این‌باره تشکیل خواهند داد.

تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورها، ادیان و فرهنگ‌ها

رهبران حاضر در نشست ریاض هر گونه تلاش برای ربط دادن تروریسم به هر کدام از ادیان، فرهنگ‌ها و نژادها را محکوم کرده و تاکید کردند دولت‌هایشان برای حمایت و نشر فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری سازنده میان کشورها، ادیان و فرهنگ‌ها و نهادینه کردن این مفاهیم و حمایت و تقویت آنها در میان شهروندان عزم جدی دارند.

رهبران حاضر در نشست ریاض بر اهمیت توسعه مجال گفتگوهای فرهنگی هدفمند و جدی که به دیگران رافت دین اسلامی، میانه‌روی و مخالفت با هر شکل از خشونت و افراط‌گرایی و همچنین قدرت دین اسلام برای همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران و بنا نهادن همکاری‌های متمدن بر پایه صلح و دوستی و محبت احترام تاکید کردند.

رهبران حاضر در نشست ریاض دعوت به بازبینی گفتمان‌های فکری و تصحیح آنها به شکلی که با شیوه اسلام میانه‌رو و معتدل که به گذشت، مهربانی، رافت و صلح دعوت می‌کنند، کرده و تاکید کردند باید با برداشت‌های نادرست از اسلام مقابله کرده و آنها را توضیح داد. همچینی باید برای نشر مفاهیم مسالمت‌آمیز و خالی از هر گونه شبهه اسلام کوشید.

رهبران حاضر در نشست ریاض بر خواست و رغبت خود برای همکاری‌های مشترک در زمینه برنامه‌های توسعه پایدار با هدف بهبود کیفیت زندگی ملت‌ها و تامین فضایی امن، باثبات و پیشرفته برای حمایت نسل جوان از اندیشه‌های گمراه و افراطی تاکید کردند.

رهبران حاضر در نشست ریاض اقدامات پادشاهی سعودی برای تاسیس مرکز گفتگوی ادیان را ستوده و بر اهمیت استمرار این شیوه و تقویت و همکاری با اهداف آن و گستراندن آن در سطح جهان تاکید کردند.

مقابله با اقدامات مذهبی، فرقه‌ای و دخالت در امور دیگر کشورها

شرکت‌کنندگان در نشست آمریکایی اسلامی عربی ریاض بر اهمیت همکاری بین کشورها و روابط بر اساس ارزش‌های حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و احترام استقلال، حاکمیت ملی و وحدت اراضی این کشورها تاکید کردند.

رهبران بر لزوم محکوم کردن حاضر اقدامات فرقه‌گرایانه و مذهبی به دلیل آثار و نتایج خطرناک آنها بر امنیت منطقه و جهان تاکید کردند.

رهبران حاضر در نشست ریاض اقدامات رژیم ایران در بی‌ثبات کردن و ناامن کردن منطقه و جهان را کاملا محکوم کردند.

رهبران حاضر در نشست ریاض مواضع خصمانه رژیم ایران و استمرار دخالت ایران در امور داخلی دیکر کشورها که نقض صریح قوانین بین‌المللی و اصول حسن همجواری است را محکوم کرده و بر ضرورت مقابله با این اقدامات تاکید کردند.

رهبران حاضر در نشست ریاض ملزم شدند که اقداماتشان برای محافظت از امنیت منطقه و جهان در مقابل اقدامات تخریبی و ویرانگر ایران را به شکل جدی و از طریق هماهنگی‌های مشترک افزایش دهند.

رهبران حاضر در نشست ریاض درباره خطر ناشی از برنامه موشک‌های بالستیک ایران هشدار داده و نقض مکرر توافق وین درباره روابط دیپلماتیک از سوی ایران را محکوم کردند.

مقابله با دزدان دریایی و مراقب از دریانوردی

رهبران حاضر در نشست ریاض بر ضرورت عمل مشترک برای حمایت از آب‌های منطقه‌ای و مقابله با دزدان دریایی با هدف حفاظت از امنیت و ثبات منطقه و جلوگیری از تعطیل شدن بنادر و آبراهه‌های مورد استفاده کشتی که می‌تواند اثرات منفی بر روند تجارت و توسعه اقتصادی کشورها داشته باشد، تاکید کردند. آنها درباره همکاری مشترک برای توسعه و تقویت توان و امکانات لازم برای مقابله با فعالیت‌های دزدان دریایی و مقابله با جرایم سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر از طریق مرزهای آبی، خاکی و دریایی توافق کردند.

ساز و کار های پیگیری

شرکت‌کنندگان در نشست آمریکایی اسلامی عربی ریاض بر اهمیت پیگیری زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان جهان اسلام و جهان عرب و ایالات متحده آمریکا تاکید کرده و خواستار این شدند که این تلاش‌ها به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

رهبران حاضر در نشست ریاض بر ضرورت هماهنگی مواضع، چشم‌اندازها بین جهان اسلام و جهان عرب و ایالات متحده آمریکا در بالاترین سطح ممکن، تا رسیدن به اهداف مورد نظر که در این همکاری استراتژیک تعریف شده‌اند، تاکید کردند.

رهبران حاضر در نشست ریاض نهادهای ذیربط در دولت‌هایشان را مکلف می‌کنند که تلاش‌ها در این زمینه برای پیگیری توافقات ریاض را پیگیری کرده و کمیته‌های وزارتی و کارگروه‌های فرعی و هر آنچه برای تحقق این اهداف لازم است، از جلسات مشورتی و هماهنگی‌های مستقیم گرفته تا گزارش‌های دوره‌ای از روند پیشرفت کار را انجام دهند.

رهبران حاضر در نشست ریاض بر ضرورت تقویت همکاری‌های علمی و تبادل دانش و همکاری‌های تحقیقاتی و تقویت توان در همه زمینه‌ها و هماهنگی برای به انجام این همکاری در بهترین شکل ممکن، تاکید کردن

نشست اسلامی، عربی و آمریکایی ریاض؛ با تاکید بر مبارزه با تروریزم پایان یافت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد