نشست-سه-جانبه-روسای-جمهور-افغانستان،-آذربایجان-و-ترکمنستان-برگزار-شد

نشست سه جانبه روسای جمهور افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد و مقام های سه کشور دربارۀ مسایل سیاسی و اقتصادی گفتگو کردند.

به گزارش افغان نیوز: دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری امروز جمعه( 13، سرطان ) با نشر اعلامیه گفته که این نشست به ابتکار رئیس جمهور غنی روز گذشته برگزار شد.

در این ویدیو کنفرانس آقای غنی از حمایت های آذربایجان و ترکمنستان در زمینه های همکاری های همه جانبه و حمایت از دهلیز راه لاجورد تشکر کرد.

آقای غنی از قربانقلی بیردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان بخاطر امتداد خط آهن به بنادر تورغنی و آقینه تشکر کرد و گفت که از این راه ما می‌توانیم به آذربایجان وصل شویم. همچنان از رئیس جمهور ترکمنستان بخاطری ایجاد لابراتوار های تست کرونا در بنادر اندخوی و تورغندی قدردانی نمود.

رئیس جمهور کشور همچنان از الهام علی اوف، رئیس جمهور آذربایجان بخاطر برگزاری نشست سران جنبش عدم انسلاک از طریق ویدیو کنفرانس به منظور هماهنگی بیشتر کشور های عضو در خصوص مبارزه با ویروس کرونا، تشکر کرد.

در همین حال، الهام علی اوف، رئیس جمهور آذربایجان، ابتکار آقای غنی را در رابطه به برگزاری نشست سه جانبه، ستایش کرد و گفت که این نشست میان سه کشور بخاطری بررسی همکاری کنونی و انکشاف آینده مفید می‌باشد. وی افزود که کشورش با افغانستان و ترکمنستان روابط نزدیک دوستانه و تجارتی دارد و از سال 2020 بدینسو، سربازان آن کشور در چوکات نیروهای ناتو برای صلح و ثبات افغانستان کار می‌کند.

از سوی هم، رئیس جمهور ترکمنستان افزود که کشور های افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان مشترکات تاریخی و فرهنگی دارند و برای آن بیشتر کار خواهیم کرد. همچنان صلح و ثبات در منطقه و آگاهی مشترک برای این کشور ها اهمیت زیاد دارد.

با این حال، آقای غنی در اخیر از پیشنهادات بخاطر ایجاد کمیته کاری مشترک، پالیسی تعرفه، آسان سازی پروسه گمرکات، ترانزیت و همکاری ها، ایجاد مرکز لوژستکی و زیربنا های مدرن ترانسپورتی استقبال کرد و همکاری ها، اتصال و داد وستد را برای توسعه کشورها مهم دانست.

 

نشست سه جانبه روسای جمهور افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد