هزاران-خانه-در-اطراف-دریای-آمو-ویران-شده-است

هیاتی که برای بررسی ساحات تخریب شده در اطراف دریای آمو سفر کرده بودند می‌گوید که هزاران خانه در سواحل این دریا به علت نبود دیوارهای معیاری ویران شده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ هیات بلند پایه‌ای امارت اسلامی که برای بررسی ساحات تخریب شده در اطراف دریای آمو سفر کرده بودند نتایج سفرشان را روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۱ دلو) در نشست خبری مطرح کرد‌.

مولوی عطاءالله عمری، سرپرست وزارت زراعت آبیاری و مالداری در این نشست خبری گفت که هزاران خانه در کنار این دریا به علت نبود دیوارهای معیاری در حال تخریب شدن است. 

عمری افزود که شهروندان محل در اوضاع بدی بسر می‌برند و اگر این مشکل حل نشود، فاجعه‌ای بزرگی در اطراف دریای آمو رخ خواهد داد. 

او تاکید کرد که شهروندان اطراف دارای آمو در ولایت‌های مختلف خانه‌ها و زمین‌های‌شان در حال تخریب شدن است. 

او گفته که در مجموع از چهارده ساحه تخریب شده اطراف دریای آمو بازدید کرده و هزاران خانه در  ولسوالی‌های درقد، دشت قلعه ولایت تخار؛ ولسوالی‌های امام صاحب و قلعه زال ولایت کندز؛ ولسوالی های کلدار و شورتپه ولایت بلخ و ولسوالی‌های قرقین و خماب ولایت جوزجان تخریب شده است.

سرپرست وزارت زراعت آبیاری و مالداری از نهادهای بین‌المللی خواست که برای جلوگیری از آسیب‌های بیش‌تر، افغانستان را کمک و همکاری نمایند چون؛ حل مشکلات بزرگ از توان امارت اسلامی بلند است. 

او همچنان از نهادهای ملی و بین‌المللی خواستار توجه جدی به خانواده‌های آسیب‌دیده شده و می‌گوید که خانواده‌ها در این شرایط نیاز به کمک‌های بیشتری دارند. 

مجيب الرحمن عمر، معین وزارت انرژی و آب در این نشست خبری گفته است که برای بازسازی دریای آمو در کوتاه مدت به دو میلیارد اما؛ در دراز مدت به شش میلیارد افغانی نیاز است. 

ضياءالرحمن آریوبی، معین وزارت معادن و پطرولیم می‌گوید که یافته‌های اعضای این هیات نشان می‌دهد که دریای آمو برخی معادن به ویژه معدن طلا را تهدید می‌کند که نزدیک به ۳۰ تن طلا در این معدن وجود دارد. 

دریای آمو که از کوه‌های پامیر بدخشان سرچشمه می‌گیرد، ۲۴۰۰ کیلومتر درازی دارد و در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر آن مرز میان افغانستان، تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان را تعیین کرده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

هزاران خانه در اطراف دریای آمو ویران شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد