هند-میزبان-پنج-کشور-آسیای-مرکزی-به-مناسب«روز-جمهوری»

قرار است هند به مناسب«روز جمهوری» در سال آینده از رهبران پنج کشور آسیای مرکزی میزبانی کند.

به گزارش افغان نیوز؛ هندوستان تایمز گزارش داده است که دهلی‌نو در حال بررسی امکان حضور رهبران پنج کشور آسیای مرکزی به عنوان مهمانان اصلی در جشن«روز جمهوری» سال آینده است.

مهمانان اصلی جشن« روز جمهوری» با توجه به منافع استراتیژیک، دیپلماتیک و اقتصادی هند و روابط دهلی نو با پنج کشور آسیای مرکزی، انتخاب می‌شود.

روابط دهلی نو با کشورهای آسیای مرکزی در سال‌های اخیر در پی تمرکز دولت برسیاست منطقه‌‌ای، در حال افزایش است و اگر این اقدام انجام شود، این دومین باری است که سران کشورهای آسیای میانه به جشن «روز جمهوری» دعوت می‌شوند.

درسال ۲۰۱۸ میلادی نیز سران ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب‌شرقی آسیا، مهمانان اصلی این جشن«روز جمهوری» بودند

هند با تمرکز بر منطقه، راه‌های استراتژیک برای اتصال، تجارت و امنیت را به این کشورهای منطقه جست‌وجو می‌کند.

منابع در دهلی‌نو به این رسانه هندی گفته‌اند که اقدامات برای ارسال دعوت‌نامه به سران کشورهای تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغزستان سنجیده شده است.

اما؛ دو دیپلمات یکی ازکشورهای آسیای مرکزی گفته‌اند که این موضوع نهایی نشده و هند منتظر پاسخ همه کشورهای آسیای مرکزی است.

آنان تصریح کرده‌اندکه قرار است وزیران امور خارجه پنج کشور آسیای مرکزی در روزهای ۱۸ و ۱۹ دسامبر با همتای هندی‌شان در دهلی نو دیدار کنند.

بربنیاد گزارش هندوستان تایمز این سومین نشست وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی از سال ۲۰۱۹ با هند خواهد بود.

به گفته این رسانه هند تفاهم‌نامه یک میلیارد دالری را با پنج کشور آسیای مرکزی برای پروژه‌های اتصال، انرژی، فناوری اطلاعات، کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش پیشنهاد کرده است.

این در حالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، اهمیت کشورهای آسیای مرکزی در زمینه امنیت منطقه افزایش یافته است.

هند میزبان پنج کشور آسیای مرکزی به مناسب«روز جمهوری»

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد