وزیران-خارجه-شش-کشور-خواستار-مشارکت-معنادار-زنان-در-افغانستان-شدند

وزیران خارجه شش کشور پس از یک نشست دو روزه در مغولستان، خواستار مشارکت معنادار دختران و زنان افغان در جامعه شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزیران خارجه زن روز گذشته (جمعه، ۹ سرطان) طی یک اعلامیه مشترک‌ خواهان برداشتن فوری محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان توسط امارت اسلامی شده‌اند.

وزیران خارجه کشورهای آلمان، اندونزیا، آفریقای جنوبی، فرانسه، لختن‌اشتاین و مغولستان در اعلامیه مشترک که از سوی وزارت خارجه مغولستان منتشر شد، از امارت اسلامی خواسته‌اند تا برای دختران و زنان افغان زمینه مشارکت معنادار را در جامعه مهیا کنند.

نشست وزیران خارجه این کشورها روزهای ۸ و ۹ سرطان، در شهر اولانباتور مغلوستان برگزار شد.

در اعلامیه مشترک وزیران خارجه شش کشور آمده است: «ما خواستار مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و دختران در افغانستان هستیم، از طالبان می‌خواهیم تا به سرعت از سیاست‌ها و اقداماتی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی‌شان را محدود می‌کند، دست بردارند».

این وزیران خارجه خواستار دسترسی دختران به آموزش، تحصیل و کار در افغانستان شده‌اند.

آنان از نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان خواستند تا از نفوذشان در مطابقت با منشور سازمان ملل برای دسترسی زنان به آموزش و کار در افغانستان استفاده‌ کنند.

پس از تحولات سیاسی در کشور دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود شد و با گذشت دو سال تا کنون بازگشایی نشده است.

سال گذشته کار زنان در نهادهای بین‌المللی و غیر دولتی نیز منع شد. 

به‌رغم واکنش‌های بین‌المللی مقام‌های امارت اسلامی موضوع آموزش و کار زنان را از جمله مسائل داخلی دانسته و از کشورها بیرونی خواسته‌اند که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

 

 

وزیران خارجه شش کشور خواستار مشارکت معنادار زنان در افغانستان شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد