ولایت-بغلان-از-چهار-سمت-در-محاصره-طالبان-قرار-دارد

شماری از اعضای شورای ولایتی بغلان با ابراز نگرانی از وضعیت بد امنیتی می گویند که این ولایت از چهار سمت؛ کابل، کندز، مزار و سمنگان در محاصره جنگجویان طالب قرار داشته و ۹۰ درصد احتمال سقوط وجود دارد.

به گزارش افغان نیوز: فیروزالدین ایماق عضو شورا ولایتی بغلان امروز شنبه(16، سنبله) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که این ولایت از چهار جهت؛ کابل ـ پلخمری، کندز ـپلخمری، مزار شریف ـ پلخمری و سمنگان ـ پلخمری زیر تهدید طالبان می باشد و ناامنی همه روزه از سوی این گروه افزایش می یابد.

آقای ایماق می گوید که مسیر کندزـ پلخمری و مزار شریف پلخمری به روی مسافرین کاملا مسدود بوده و تنها مسیر کابل ـپلخمری به روی مسافرین باز است. مسافرین در این مسیر از پنج محل تلاشی طالبان می گذرند و در صورتیکه کارمند دولت باشند، از سوی طالبان گردن زده می شوند.

وی افزود که این گروه تمام پوسته های امنیتی را در مسیر این شاهراه ها به آتش کشانده و به منظور تلاشی کردن مردم چندین پوسته ایجاد نموده است. نیروهای دفاعی که از مرکز به این ولایت فرستاده شده اند، تاکنون موفق به شکست آنان نشده اند.

به گفته آقای ایماق؛ درحال حاضر یگانه امید باشندگان بغلان خیرش های مردمی است که با امکانات دست داشته شان در تمام شهر پلخمری علیه طالبان می جنگند. زیرا  جنگجویان طالب به رهبری عبیدالله از ولایت هملند و سایر ولایات گرد هم آمده و بالای این ولایت حمله ور شده اند، اما بیشترین تلفات را مردم محلی و نیروهای امنیتی محتمل شده اند.

ایماق همچنان با ابراز نگرانی می افزاید که به جز مرکز این ولایت، باشندگان چهاراطراف پلخمری نیز یگانه تامین کننده ای طالبان هستند. زیرا از یک سو قوماندان امینه این ولایت یک شخص بی کفایت و بی تجربه می باشد و از سوی دیگر دولت به وعده های که به مردم پلخمری داده بود، نتوانست جامه عمل بپوشاند.

اقای ایماق با صراحت بیان داشت که اگر وضعیت به این صورت ادامه یابد و حکومت محلی و مرکزی برای کاهش این جنگ و ناامنی دست بکار نشوند، احتمال سقوط پلخمری، خیلی زیاد است.

در همین حال، آقای غفاری عضو دیگر اشورای ولایتی بغلان می گوید که اکنون شدت جنگ در قسمت بلاک ها وجود دارد و طالبان همه روزه پیش روی می کنند. زیرا نیروهای امنیتی به دلیل عدم همکاری از سوی حکومت مرکزی و محلی، تلفات سنگینی را متحمل شده اند و حضور شان کمرنگ گردیده است.

غفاری می گوید: در پوسته های که ۲۰ الی ۲۵ تن از نیروهای امنیتی حضور داشتند، اکنون از سوی طالبان سوزانده و برخی از نیروهای امنیتی کشته شده اند. زیرا ضمن وعده های خیالی حکومت، باشندگان چهاراطراف شهری پلخمری نیز با طالبان همکاری دارند و به آنان جای بود و باش، اب و غذا تهیه می کنند.

وی ضمن تایید سخنان آقای ایماق گفت که رییس امنیت و قوماندان امنیه این ولایت اشخاص کاملا بی کفایت و بی مسوولیت اند. زیرا گزارشات ناقص از وضعیت امنیتی به حکومت مرکزی ارایه می دهند، در حالیکه طالبان تا دروازه قوماندانی پیش روی نموده اند.

آقای غفاری می گوید که وضعیت ولایت بغلان نگران کننده است؛ بنابراین حکومت مرکزی و مقامات بلند پایه دولتی باید با فرستادن نیروهای تازه نفس و نیروهای هوای،  توجه جدی نمایند.

ولایت بغلان از چهار سمت در محاصره طالبان قرار دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد