پوتین-برای-پنجمین-بار-رییس-جمهور-شد

پوتین رییس جمهور روسیه بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

به گزارش افغان نیوز؛ رسانه‌های بین‌المللی امروز ( دوشنبه، 28 حوت) گزارش داده‌اند که ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله در این انتخابات پیروز شده و شش سال دیگر به عنوان رییس جمهور روسیه در قدرت مانده است.

زندانی و در تبعید بودن مخالفان سیاسی پوتین، زمینه پیروزی وی را در این انتخابات فراهم کرده است در این انتخابات، پوتین تنها با سه رقیب آن هم از موافقان سیاست کرملین روبه‌رو بود که هیچ‌گاهی از حاکمیت رییس جمهور کنونی روسیه و حمله او بر اوکراین انتقاد نکرده‌اند.

براساس گزارش رویترز، با این پیروزی، پوتین ۷۱ ساله که از دو دهه به این‌سو قدرت را در روسیه در دست دارد، برای پنجمین‌بار و شش سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه می‌زند.

کشورهای غربی، از جمله امریکا و آلمان این انتخابات را «غیرآزاد و غیرعادلانه» خوانده‌اند.

پس از پایان رای‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، کاخ سفید اعلام کرد که پوتین مخالفان خود را زندانی و آنان را از رقابت در این انتخابات محروم کرده است.

با این حال، وزارت امور خارجه آلمان نیز با «مستبد» خواندن حاکمیت پوتین در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که نتایج این انتخابات هیچ‌کسی را «شگفت‌زده» نخواهد کرد.

آلمان همچنان این انتخابات را ساخته‌گی خوانده و گفته که پوتین به «سانسور، سرکوب و خشونت علیه مخالفانش متکی است.»

در بیانیه این وزارت آمده است: «برگزاری این انتخابات در مناطق اشغالی اوکراین پوچ و باطل بوده و تخطی دیگری از قوانین بین‌المللی است.»

انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه طی چند دهه اخیر از سوی ناظران و همچنین بخش بزرگی از جامعه جهانی نه آزاد و نه منصفانه ارزیابی می‌شود.

با این حال، ولادیمیر پوتین که از او به عنوان یک افسر سابق اطلاعاتی (ک‌گ‌ب) یاد می‌شود در سال ۱۹۹۹ در روسیه به قدرت رسید و از آن زمان تاکنون (۲۵ سال گذشته) این پنجمین بار است که کلید کرملین را در دست گرفته است.

پوتین برای پنجمین بار رییس جمهور شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد