کاهش-درصدی-کشت-تریاک-در-افغانستان

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC) در گزارشی گفته است که کشت مواد مخدر در افغانستان ۹۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل امروز (یک‌شنبه، 14 عقرب) با نشری گزارشی گفته که به دنبال ممنوعت کشت مواد مخدر از سوی رهبر ا.ا، کشت تریاک در افغانستان 95 درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش، کشت تریاک در تمام نقاط  افغانستان از ۲۳۳ هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ رسیده که کاهش کشت تریاک منجر به کاهش ۹۵ درصدی عرضه‌ تریاک از6 هزار و ۲۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳۳ تن در سال ۲۰۲۳ نیز شده است.

این دفتر سازمان ملل گفته است که درآمد کشاورزان از فروش محصول تریاک در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۹۲ درصدی به ۱۱۰ میلیون رسیده که در سال ۲۰۲۲ هزار و ۳۶۰ میلیون دالر بوده است.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گفته است: «این یک فرصت واقعی برای دستیابی به نتایج بلندمدت علیه بازار غیرقانونی تریاک و آسیبی است که در سطح محلی و جهانی ایجاد می‌کند».

او تصریح کرده است که  امروز مردم افغانستان برای نیازمندی‌های ناشی از درآمد از دست رفته‌ خود، به کمک فوری بشردوستانه نیاز دارند. خانم ولی افزوده است: «طی ماه‌های آینده، افغانستان به‌ شدت به سرمایه‌گذاری قوی در معیشت پایدار نیاز دارد تا فرصت‌های دور از تریاک را برای کشاورزان افغان فراهم کند».

رزا اوتونبایوا، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان و رییس یوناما گفته است که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت افغانستان به کشاورزی وابسته است و در حال حاضر افغانستان با چالش‌های حاد کمبود آب مواجه است.

اوتونبایوا اضافه کرده است که تلاش‌های ایجاد کشت جایگزین تریاک، باید به سمت فعالیت‌های کشاورزی مقاوم در برابر خشک‌سالی به پیش رود.

در گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل آمده است تا سال ۲۰۲۳، ارزش صادرات مواد مخدر افغانستان به تنهایی از ارزش کالاها و خدمات قانونی صادراتی این کشور بیشتر بوده است.

در ادامه‌ گزارش این دفتر آمده است که کاهش هروئین ناشی از تریاک افغانستان ممکن است در خارج از این کشور باعث ظهور مواد افیونی مصنوعی شود.

طبق گزارش، با آن‌که داده‌های مربوطه نشان می‌دهد که بازرگانان در حال فروختن موجودی تریاک خود از برداشت‌ سال‌های گذشته‌اند و فروآورده‌ هروئین کاهش یافته است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل تاکید کرده است که از سوی دیگر قاچاق مت‌آمفتامین، در منطقه افزایش یافته است.

این در حالی است که در اوایل سال جاری ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر ا.ا طی فرمانی کشت و قاچاق مواد مخدر را در کشور ممنوع اعلام کرد.

کاهش 95 درصدی کشت تریاک در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد