کمک-میلیون-یورویی-اتحادیه-اروپا-به-بخش-آموزش-افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که اتحادیه اروپا ۲۵ میلیون یورو به این صندوق برای بهبود محیط‌های آموزشی در مکاتب افغانستان کمک کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ یونیسف امروز (چهارشنبه، 15 قوس) با نشر اعلامیه‌ای در ایکس گفته است که بسیاری از مکاتب در افغانستان به اندازه‌ کافی آموزگار واجد شرایط، امکانات آب و بهداشت، مواد آموزشی و دیوارهای احاطه ندارند.

این نهاد بین‌المللی افزوده است که این کمک اتحادیه اروپا کیفیت زیرساخت موجود در ۳۸۵ مکتب ابتدایی دولتی را بهبود خواهد بخشید.

رافائلا آیودیس، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که صنف‌های درسی باید مانند خانه‌ی دوم برای کودکان احساس شود.

خانم آیودیس تصریح کرده که وقتی صنف‌های درسی مورد علاقه‌ کودک و ایمن باشد، کودکان انگیزه‌ یادگیری پیدا می‌کنند و شمار شان افزایش می‌یابند.

طبق اعلامیه یونیسف، نزدیک به نیمی از کودکان در افغانستان در مکتب نیستند، و آنانی که در مکتب هستند، به کیفیت پایین یادگیری دسترسی دارند.

به گفته یونیسف، بر اساس بررسی‌های خوشه‌ای در سال‌های۲۰۲۳-۲۰۲۲، تنها ۱۳.۶ درصد از کودکان در صنف‌‌های دوم و سوم مهارت‌های ابتدایی خواندن را بدست آورده‌اند و تنها ۱۸ درصد آنان مهارت‌های اساسی حساب را یاد دارند.

فران اکیزا، نماینده‌ یونیسف در افغانستان سرمایه‌گذاری مستمر بر مکاتب برای حمایت از دختران و پسران را مهم خوانده است و گفته است: «آموزش همچنان یک چراغ امید برای دختران و پسران در افغانستان است».

این در حالی است که به تازگی مقام‌های وزارت معارف بر اتحاد و عدم فاصله میان مکاتب و مدارس در کشور تاکید دارند و گفته اند که در این زمینه کمیته‌ای نیز در وزارت معارف ایجاد شده است.

کمک 25 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به بخش آموزش افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد