گزارش-امریکا-در-مورد-آزادی-مذهبی-در-جهان

در گزارش جدید وزارت خارجه امریکا آمده است که مردم در کشور های جهان به خاطر مذهب و عقیدۀ شان به پیمانه گسترده مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

به گزارش افغان نیوز: مایک پومپئو که به مناسبت نشر گزارش سالانه وزارت خارجه در واشنگتن سخنرانی می‌کرد گفت، اسناد از آزادی‌های مذهبی در ۲۰۰ کشور و منطقه جهان نشان می‌دهند که تخطی‌ها از سوی حکومت‌ها، گروه‌های دهشت افگن و افراد صورت می‌گیرند.

گزارش سال 2018 وزارت خارجه ایالات متحده در مورد آزادی‌های دینی به گونه ویژه از حملات داعش بر مساجد شیعیان در کابل و هرات نیز نام برده است.

در دو سال گذشته، چندین بار حملات مرگبار تروریستی بر مساجد شیعیان در کابل و گردهمایی آنان صورت گرفته است که گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را به عهده گرفته است.

حمله به زیارت کارته سخی، حمله به مساجد باقر العلوم، مسجد الزهرا، مسجد امام زمان در دشت برچی، مسجد امام زمان در قلعه نجارهای شهر کابل و حمله به دو مسجد در شهر هرات، حملاتی بودند که گروه داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت.

در این گزارش در مورد کشور های ایران، افغانستان، پاکستان و روسیه آمده است:

ایران

در گزارش سالانه آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه امریکا به شماری از مواد قانون جزای ایران اشاره شده که در این کشور از سال‌ها به این‌سو بر متهمین تطبیق می‌گردد.

در این گزارش از اعدام‌های کسانی یاد شده که متهم "به دشمنی با خدا و یا توهین به پیغمبر اسلام" بوده‌اند.

افغانستان

در باره افغانستان گفته شده که در قوانین این کشور ترک دین اسلام ارتداد خوانده شده و متهم به آن، به اعدام، حبس ابد، زندان و ضبط جایداد روبه‌رو می‌شود.

وزارت امور خارجه امریکا در این گزارش هم‌چنان به حملات گروه داعش بر اماکن مذهبی و عبادت گاه‌های مسلمانان شیعه و کشتن علمای دینی سنی از سوی گروه طالبان اشاره کرده که مانند آن‌ها نظریات ندارند.

پاکستان

سم براونبک سفیر وزارت خارجه امریکا برای آزادی‌های مذهبی در جهان، دیروز در واشنگتن در جریان سخنرانی‌اش روی نکات مهم این گزارش از قانون پاکستان در مورد توهین به مقدسات یاد کرده گفت:

" ما در مورد نبود آزادی‌های مذهبی در پاکستان خیلی نگرانیم. بر اساس گزارش جامعه مدنی این کشور، حدود ۵۰ نفر به اتهام توهین به مقدسات به حبس ابد و از جمع آن‌ها ۱۷ تن انتظار اعدام را می‌کشند."

در گزارش وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا از کشتن یک جوان بنام مشال خان در منطقه مردان پاکستان توسط مردمان خشمگین در سال ۲۰۱۷ میلادی یاد شده که متهم به توهین به مقدسات بود. اما بعد تر از آن ثابت شد که این اتهامات بر وی دروغ بودند.

روسیه

در گزارش از روسیه نیز یاد شده که در قانون اساسی این کشور به مردم اجازه اجرای مراسم مذهبی داده شده، اما گفته می‌شود که بر بنیاد قوانین ضد دهشت افگنی حکومت روسیه که در سال ۲۰۱۶ میلادی تصویب شده، مبلغین اقلیت‌های مذهبی در این کشور به‌طور دایمی آزار و اذیت می‌شوند.

گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد آزادی دینی، کشورهای جهان را از رهگذر نگرانی‌های آزادی‌ دینی و مذهبی به دو دسته تقسیم کرده است.

پاکستان، ایران، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان، اوزبیکستان، میانمار، جمهوری افریقای مرکزی، چین، اریتیریا، کوریای شمالی، روسیه و ویتنام در این گزارش به عنوان کشورهایی معرفی شده است که آزادی دینی در آن مایه نگرانی شدید است.

افغانستان، آذربایجان، بحرین، کیوبا، مصر، هند، اندونیزیا، عراق، قزاقستان، لاووس، مالیزیا و ترکیه در گروه دوم دسته بندی شده است.

گزارش امریکا در مورد آزادی مذهبی در جهان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد