گفتگوی-وزیران-خارجه-پاکستان-و-چین-روی-پروسه-صلح-افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان با وانگ‌یی، وزیر خارجه چین روی همکاری استراتژیک بین دو کشور، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و روند صلح گفتگو کرد.

به گزارش افغان نیوز: شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته( شنبه، 25 ثور) طی تماس تیلفونی با وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین در باره هفتادمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک و همکاری‌های استراتژیک دو کشور، خروج نیروهای خارجی و پروسه صلح افغانستان باهم گفتگو کردند.

در این گفتگو وزیر خارجه چین از تاثیر خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان روی پروسه صلح یاد کرده و گفته است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به شدت تاثیر منفی روی ثبات منطقه‌ای دارد.

آقای وانگ‌یی گفته است که در شرایط کنونی چین انتظار دارد تا سازمان ملل متحد نقش خود را بازی کند. سازمان همکاری‌های شانگهای توجه جدی به وضعیت داشته باشد و همسایگان افغانستان ارتباطات را با افغانستان تقویت و اقدامات را هماهنگ سازد.

وزیر خارجه چین نقش و نفوذ پاکستان را در مسئله افغانستان مهم دانسته و گفته است که پکن از تلاش‌های اسلام‌آباد برای دستیابی افغانستان به صلح پایدار قدردانی می‌کند.

او تاکید کرده که چین و پاکستان باید به تقویت هماهنگی استراتژیک خود ادامه دهند و تأثیر مثبتی بر روند صلح در افغانستان داشته باشند و به طور مشترک از صلح و ثبات منطقه محافظت کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز خواستار خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان شده و تاکید کرده است که کشورش از نقش برجسته‌تر کشورهای همسایه افغانستان در روند صلح پشتیبانی می‌کند.

قریشی افزوده است که اسلام‌آباد آماده تقویت ارتباطات و هماهنگی با چین تحت چارچوب گفتگوی سه‌جانبه میان پاکستان، چین و افغانستان است تا تلاش مشترک در روند صلح و مصالحه داشته باشند.

وزیر خارجه چین در حالی  خروج نیروهای خارجی را از افغانستان عجولانه توصیف می‌کند که قرار است تا ماه سنبله سال جاری تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شود.

گفتگوی وزیران خارجه پاکستان و چین روی پروسه صلح افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد