گوترش-خواستار-لغو-ممنوعیت-تحصیل-و-کار-زنان-افغان-شد

دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که ممنوعیت تحصیل دختران و اشتغال زنان افغانستان باید لغو شود.

به گزارش افغان نیوز؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از ا.ا.ا خواست که ممنوعیت دسترسی دختران به تحصیل و ممنوعیت اشتغال زنان افغانستان را باید لغو کند.

گوترش این اظهارات امروز (سه‌شنبه، ۱ حوت) در در ایکس مطرح کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد، تأکید کرده است که زنان و دختران باید بتوانند به‌طور کامل و معنادار در تمام جنبه‌های زندگی افغانستان، از صندلی در صنف درسی گرفته تا میزهای تصمیم‌گیری شرکت کنند.

او روز گذشته در نشست خبری در پایان نشست دوروزه‌ نمایندگان ویژه‌ی کشورها در دوحه نیز گفت که در زمینه‌ رسیدگی به نگرانی درباره‌ وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان پیشرفت صورت نگرفته و وضعیت برای زنان در این اواخر «وخیم‌تر» نیز شده است.

دبیرکل سازمان ملل در پیامی دیگری درباره‌ وضعیت حقوق بشری گفته است که بسیاری از شهروندان افغانستان فقیر هستند، برای تأمین غذایی خود تلاش می‌کنند و بدون دسترسی به آموزش، مراقبت‌های صحی یا کار زندگی می‌کنند.

او افزوده است که بیش از نیمی از جمعیت کشور امسال به کمک نیاز خواهند داشت، اما طرح واکنش بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد کم‌تر از سه درصد از بودجه مورد نیاز را دریافت کرده است.

این در حالی است که مقام‌های ا.ا همواره وعده بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم را داده‌اند اما تا اکنون این وعده عملی نشده است.

 

گوترش خواستار لغو ممنوعیت تحصیل و کار زنان افغان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد