ا-ا-متعهد-به-توسعه-همه-زبان‌ها-در-کشور-است

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ در روز جهانی زبان مادری می‌گویند که این وزارت در قسمت توسعه و حفاظت همه زبان‌ها توجه کامل دارد و از فعالیت همه نهادهای همکار در این زمینه حمایت می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز ( چهارشنبه، 2 حوت) در مراسم تجلیل از روز جهانی زبان مادری در کابل گفت که ا.ا متعهد به توسعه همه زبان‌ها در کشور است.

آقای خیرخواه افزود که در چند سال گذشته از زبان در افغانستان استفاده نادرست شده و حکومت سرپرست در تلاش است تا زبان های کشور را توسعه بدهد و باعث اتحاد و همبستگی ملی میان اقوام مختلف کشور شود.

او بیان داشت که زبان‌ها و اقوام افغانستان مایه افتخار و زیبایی کشور است و این وزارت به توسعه و حفاظت همه زبان‌ها توجه کامل دارد و از فعالیت همه نهادهای همکار که در این زمینه کار می‌کند، حمایت همه‌جانبه می‌نماید.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مراسم تاکید که هر نوع تعصب در کشور جز ضرر برای افغان‌ها به ارمغان نمی‌آورد و این وزارت از تمام تلاش‌هایی که منجر به توسعه زبان‌ها در کشور می‌شود، حمایت می کند.

عتیق‌الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مراسم گفت که ا.ا متعهد به تقویت زبان‌ها است و این وزارت مصمم است تا به معنای واقعی تمام زبان‌ها را در کشور تقویت و از ارزش‌های اسلامی نگهداری کند.

ضیاءالحق حقمل، سرپرست معینیت امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مراسم می‌گوید که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ایجاد تفرقه میان افغان‌ها بر اساس زبان صورت می‌گرفت اما؛ حکومت سرپرست در تلاش است تا همه‌ زبان‌های ملی کشور را توسعه بدهد و کار بالای آن جریان دارد.

یوسف احمدی، رییس عمومی رادیو و تلویزیون ملی در این مراسم گفت که زبان معیار فضیلت و برتری نیست بلکه معیار پیش خداوند، تقوا است و هیچ کسی نباید به وسیله زبان دست کم گرفته شود و توهین نماید.

دیوید میکا پیت، زبان‌شناس مووسسه بین‌المللی زبان‌شناسی ثمر، دراین مراسم می‌گوید که افغانستان سرزمین اقوام مختلف و دارای زبان‌های زیبا است و ما در تلاش هستیم تا فرهنگ غنی این کشور را ابتدا به مردم افغانستان و سپس به جهانیان معرفی و انتقال بدهیم.

آقای میکا پیت افزود که زبان مادری هویت هر انسان می‌باشد و حفاظت از آن بسیار مهم است و هر فرد جامعه در این زمینه باید توجه‌ای جدی داشته باشد.

در سال 1999 میلادی، یونسکو (بخش آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) به‌خاطر کمک به حفظ تنوع زبانی و فرهنگی، روز 21 فبروری را به نام روز جهانی زبان مادری نام گذاری کرد که از آن زمان تاکنون، اکثر کشورها و سازمان‌ها از این روز گرامی‌داشت به عمل می‌آورند.

ا.ا متعهد به توسعه همه زبان‌ها در کشور است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد