۱۱-زن-بامیانی-در-بند-طالبان؛-جامعه-جهانی-نباید-سکوت-کند

سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر با ابراز نگرانی از بازداشت ۱۱ زن معترض در ولایت بامیان از جامعه جهانی خواسته است که برای رهایی آنان صدا بلند کند.

به گزارش افغان نیوز؛ این سازمان همچنان خواستار تحقیق جامع در مورد بازداشت این زنان شده و تلاش طالبان برای دستگیری زنان را نگران‌کننده خوانده است.

چند روز قبل، ویدئویی منتشر شد که دختران دانش‌جو روی استیج می‌روند و با شور و هلهله بنرهای نشست طالبان را پاره می‌کنند و سایر دختران با کف زدن این اعتراض را همراهی می‌نمایند.

این اعتراض پس از آن عملی شد که طالبان به بهانه حمایت از بازشدن درب مکاتب به روی دختران از دانشجویان خواسته بود که در آن نشست شرکت کنند. وقتی دانشجویان به محل نشست می‌رسند متوجه می‌شوند که نشست بخاطر آزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان و حمایت از طالبان برگزار شده است و دانشجویان بدون برنامه قبلی با خشم بر استیج رفته و بنرهای طالبان را پاره می‌کنند.

در پیوند به این رویداد، گزارشی‌هایی از دست‌گیر شدن حداقل ۱۱ زن معترض در بامیان از سوی رسانه‌ها داخلی و جهانی منتشر شده که دیدبان حقوق بشر آن‌را نگران کننده خوانده و خواستار رهایی معترضین شده است.

بر بنیاد گزارش‌ها، دست‌گیری ۱۱ زن در بامیان از دوم اپریل تا پنج‌شنبه، هفتم اپریل بصورت تدریجی اتفاق افتاده است.

هیدر بار، مسئول دفتر بخش آسیای دیدبان حقوق بشر گفته است که بازداشت زنان در بامیان یادآور بازداشت زنان در کابل است. زنان در کابل نیز پس از آنکه دست به اعتراض زدند، بصورت تدریجی از سوی طالبان شناسایی شده و برای هفته‌ها زندانی بودند.

هیدر بار می‌گوید که جامعه جهانی باید برای رهایی این زنان صدا بلند کند و هرچه زودتر تحقیقی صورت بگیرد تا مطمئن شویم که زنان بازداشت شده کجا اند و چطور هستند.

ریاست استخبارات طالبان و نیز مقامات ارشد طالبان تا هنوز در این مورد چیزی به رسانه‌ها نگفته‌اند.

این درحالی است که دست‌گیری زنان بصورت کتله‌ای در ولایت‌های کابل و بلخ نیز با واکنش‌های جامعه جهانی روبرو شده بود که سرانجام برخی آنان از سوی طالبان آزاد شدند.

۱۱ زن بامیانی در بند طالبان؛ جامعه جهانی نباید سکوت کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد