۸-مارچ؛-سازمان-ملل-به-زنان-افغان-وعده-حمایت-داد

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به مناسبت روز جهانی همبستگی زنان اعلام کرد که این سازمان در کنار زنان و دختران افغان می‌ایستد.

به گزارش افغان نیوز؛ در بیانیه این سازمان که امروز (سه‌شنبه، ۱۷ حوت) منتشر شده، آمده است: «سازمان ملل در کنار زنان و دختران افغان که با شجاعت و استقامت با عواقب بحران‌های متعدد همراه با نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض روبه‌رو هستند، ایستاده‌است.»

این سازمان گفته که زنان در افغانستان به گونه‌ شدید از میراث درگیری متأثر شده‌اند.

دیبرا لاینز؛ نماینده‌ ویژه سازمان ملل برای افغانستان در پیامی در روز جهانی زنان گفت: «چیزی که ما امروز در افغانستان شاهد آن هستیم یک بحران فاجعه‌بار است. همه در کشور از بحران کنونی متأثر گردیده‌اند؛ اما وضعیت زنان و دختران نگران‌کننده است؛ زیرا حقوق آن‌ها و دست‌رسی‌شان به فرصت‌ها به طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده‌است.»

دیبرا لاینز افزود: «برای ترویج فرصت‌های برابر برای زنان و دختران در همه عرصه‌های زندگی‌شان، کارهای بیش‌تری باید صورت بگیرد.»

به گفته‌ او، زنان افغان چشم‌اندازی برای افغانستان دارند و باید به آن‌ها فرصتی داده‌شود تا در ساختن آینده کشور، مشارکت داشته‌باشند.

این در حالی ا‌ست که سازمان عفو بین‌الملل هم به مناسبت روز جهانی زنان گفته‌است که باید اقدام جسورانه‌ای برای جلوگیری از نقض حقوق زنان روی دست گرفته شود. 

این سازمان از کشورهای جهان خواسته‌است که حمایت از حقوق زنان افغان را در محور سیاست خارجی خود در قبال طالبان قرار دهند.

زنان افغانستان در حالی امسال از هشتم مارچ گرامی‌داشت می‌کنند که طالبان پس از دو دهه، دوباره قدرت را به دست گرفته‌اند. 

پس از به قدرت‌رسیدن طالبان، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای بر زنان افغانستان وضع شده‌است. یگانه وزارت ویژه‌ زنان حذف شد و زنان در بسیاری از ادارات دولتی وظایف‌شان را از دست داده‌اند.

۸ مارچ؛ سازمان ملل به زنان افغان وعده حمایت داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد