-درصد-جمعیت-کشور-مصئونیت-غذایی-ندارند

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه کشور می‌گوید: مصئونیت غذایی و تغذیه یکی از نگرانی های جدی در کشور بوده که در حال حاضر ۳۳ درصد جمعیت کشور از مصئونیت غذایی برخوردار نیستند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: داکتر داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه امروز( دو شنبه 24 میزان) در برنامه مصئونیت غذایی و تغذیه در کابل گفت: مصئونیت غذایی و تغدیه سالم یکی از نگرانی جدی در افغانستان حساب میشود و هنوز 33 درصد (9.3 میلیون) از کل جمعیت کشور از مصئونیت غذایی و تغزیه سالم برخوردار نیستند.

اقای عبدالله گفت: با اینکه میزان عدم مصئونیت غذایی و تغدیه سالم کاهش پیدا کرده است اما هنوز هم یکی از مشکلات جدی برای مردم افغانستان حساب میشود که حکومت برنامه جدی در این زمینه دارد. او افزود: مرض قدکوتاهی و امراض ناشی از کمبود مواد مغذی به طوری قابل ملاحظه کاهش یافته است.

رئیس اجراییه بیان داشت: افغانستان از نظر غذا مصئون نیست و 41 درصد کودکان این کشور که جمیعت انان به دو میلیون می رسد به مرض قدکوتاهی مبتلا اند که این کودکان بین سنین نوزاد الی 59 ماهگی اند.

خانم گیردا ویربورگ ،دستیار سرمنشی ملل متحد در این برنامه گفت: عدم مصئونیت غذایی و تغدیه سالم یک مشکل کلان در جهان بوده که این مرض سبب قدکوتاهی در افراد میشود و نیاز است تا تمام کشورها برای برطرف سازی این مرض تلاش کنند.

دستیار سرمنشی ملل متحد گفت: باید به اطفال تا سن دو سالگی توجه جدی صورت گیرد چرا که اگر طفل در این مدت مورد توجه جدی قرار نگیرند، دچار مریضی میشوند که غیر قابل برگشت اند.

از سوی دیگر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه در این برنامه گفت: فقر و سوء تغذیه رابطه مستقیم دارد که دامن گیر مردم افغانستان شده است و خانواده های فرزندان شان از مرض سوء رنج میبرند مصارف بیشتر دارند و مجبور اند که مقدار زیاد از درآمد خود را مصرف درمان فرزندان خود کنند.

آقای فیروز گفت: مرض سوء تغذیه بالای درآمد افراد نیز تاثیر میگذارد، کسانی که مرض سوء تغدیه دارند درآمد کمتر نیز دارند چرا که انان از توانایی بالای برخوردار نیستند.  او افزود: افراد که از مرض سوء برخوردار نیستند انهان درآمد شان 47 درصد بییشتر از افراد مریض اند.

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت و آبیاری و مالداری گفت: عدم مصئونیت غذایی یکی از مشکلات جدی در افغانستان بوده که برای برطرف سازی این مشکل نیاز است که دولت، جامعه مدنی و ملل متحد همکاری کنند.

آقای درانی گفت: وزارت زراعت برای کیفیت محصولات زراعتی و مالداری تلاش میکند تا مردم از اقتصاد بهتر برخوردار شوند.

برنامه مصئونیت غذایی و تغییه سالم تحت نظر ریاست اجراییه و وزارت خانه های دولت برای مدت 10 روز در افغانستان دایر شده است.

33 درصد جمعیت کشور مصئونیت غذایی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد