آلودگی-هوا؛-قاتل-مرموز-و-بی-صدای-باشندگان-کابل

نیک محمد رئیس نظارت و تفتیش اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‎گوید: آلودگی هوای کابل در فصل سرما افزایش یافته و دولت افغانستان هیچ گونه برنامه‌ی برای کاهش این آلودگی در کوتا مدت و طولانی مدت ندارد.

نیک محمد رئیس نظارت و تفتیش اداره ملی محیط زیست در گفتگو ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: آلودگی هوای کابل با آمدن فصل سرما افزایش پیدا میکند و مواد مضر که در هوای فعلی کابل موجود است صحت باشندگان این شهر را تهدید میکند و در حال حاضر در یک متر مکعب هوا 500 مایکرو مواد مضره وجود دارد که حد معیار این مواد در هر متر مکعب  110 مایکرو متر است.

 آقای محمد گفت: اداره ملی محیط زیست با همکاری اداره شهرداری کابل در ماه جدی امسال 110 حمام را بعد از بررسی به دلیل استفاده از ذغال سنگ برای گرم کردن آّب مسدود ساخته اند.

رئیس نظارت و تفتیش اداره ملی محیط زیست بیان داشت: حمام‌ها نقش عمده در آلودگی هوای کابل دارند و اداره ملی محیط زیست و شهرداری کابل به حمام داران توصیه کرده است که هیچ حمام حق ندارد از زغال سنگ برای گرمایش استفاده کند اما با ان هم شماری از حمام ها تخطی میکنند که در ماه جاری 110 حمام مسدود شده اند.

او افزود: تمام حمام‌ها مکلف اند که از گاز مایع برای گرم ساختن آب استفاده کنند.

او افزود: اداره ملی محیط زیست به 19 ارگان دولتی طرزالعمل داده است که برای جلوگیری از آلودگی هوای کابل اقدام کنند اما این ارگان ها به شکل درست با اداره ملی حفاظت از محیط زیست همکاری ندارند.

به گفته نیک محمد: مردم در فصل سرما برای گرمایش خانه‌های خود از زغال سنگ استفاده میکنند و عامل عمده آلودگی در زمستان نیز همین مسئله است اما دولت هیچ بدیلی برای زغال سنگ ندارد.

بهترین بدیل برای مردم برق و گاز مایع اند که با آمدن فصل سرما قیمت گاز مایع و پرچوی برق افزایش پیدا میکند و مردم را مجبور میکند تا از زغال سنگ استفاده کنند.

در فصل تابستان یک کیلیو گاز مایع 35 افغانی است اما در حال حاضر یک کیلیو گاز مایع 65 افغانی است که اکثر مردم توان خرید گاز با این قیمت را ندارند.

عوامل دیگر که سبب آلودگی هوای کابل میگردد عبارت ااز: تیل بی کیفیت، وسایط نقلیه فرسوده، ترانسپورت غیر معیاری، جاده‌ها و کوچه های خاکی،  خشکسالی و ازدهام ترافیکی میباشند.

رئیس نظارت و تفتیش اداره ملی محیط زیست گفت: این اداره هفته دو بار میزان آلودگی هوای کابل را در 6 نقطه بررسی میکند که آلوده ترین نقطه کابل ساحه دشت برچی ناحیه 13 است که این امر در شب و روز و عبور و مرور مردم را با مشکل مواجه کرده است.

از سوی دیگر امیر غلامی یک تن از باشندگان دشت برچی به افغان نیوز گفت: " من از طرف صبح به صنف میروم و آلودگی هوا به حدی زیاد است که نفس کشیدن را با مشکل مواجه میکند."

او گفت: مردم مجبور اند که برای گرمایش خانه‌های خود از زغال سنگ استفاده کنند چرا که از 24 ساعت 10 ساعت برق نیست و حتی شماری از خانه ها برای گرمایش از پلاستیک نیز استفاده میکنند.

از سوی دیگر رضا یک تن از باشندگان ساحه دارالامان به افغان نیوز گفت: هوای کابل از طرف شب و صبح به حدی آلوده است که انسان نمیتواند چند قدمی خود را به صورت شفاف ببیند.

او از دولت میخواهد که برای کاهش آلودگی هوای کابل برق منظم به مردم دهد تا مردم کمتر از زغال سنگ و پلاستیک برای گرمایش خانه های خود استفاده کنند.

در همین حال داکتر محمد هاشم کریمی رئیس شفاخانه ک ام سی به افغان نیوز گفت: هوای کابل هر روز تعداد بیشتر را قربانی میکند و در فصل سرما بیماران مبتلا به مرض قلبی به شفاخانه ها مراجعه میکنند که عامل این بیماری آلودگی هوا است.

آقای کریمی گفت: اکثر بیماری های باشندگان کابل از اثر آلودگی هوا است که اگر هوای کابل بیشتر از این آلوده شود، زندگی در این شهر غیر ممکن میشود.

بیشترین مریضی که باشندگان کابل با ان دست و پنجه نرم میکنند مشکل تنفسی و قلبی اند که آلودگی هوا عامل اصلی این بیماری ها می باشد.

آلودگی هوا؛ قاتل مرموز و بی صدای باشندگان کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد