-میلیون-دالر-در-سال-برای-تداوی-بیماری‌-از-افغانستان-بیرون-می-شود

شماری از داکتران در کابل می‌گویند: در ۱۷ سال گذشته کار بنیادی برای رشد بخش صحت در افغانستان صورت نگرفته است و با اینکه ظرفیت تداوی در داخل وجود دارد اما سالانه افغان‌ها برای تداوی بیماران ۳۰۰ میلیون دالر در کشور های بیرونی هزینه می‌کنند.

داکتر محمد هاشم کریمی رئیس شفاخانه ک ام سی در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: بیماری‌های وجود دارند که در داخل افغانستان قابلیت درمان ندارد و برای تداوی باید به خارج افغانستان انتقال داده شوند اما بیمارستان‌های خصوصی تلاش می‌کنند که این ظرفیت را به وجود آورند تا دیگر بیماران برای تداوی به خارج از افغانستان انتقال نکنند.

داکتر کریمی گفت: مشکل عمده که در گذشته وجود داشت و سبب انتقال مریضان به خارج کشور می‌شد، عدم تشخیص مریض‌ها بود اما این مشکل در حال حاضر کم رنگ شده است و در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.

او گفت: سالانه افغان‌ها برای تداوی بیماران خود به خارج کشور 300 میلیون دالر هزینه می‌کنند و دولت برای جلوگیری از خارج شدن این مقدار سرمایه هیچ برنامه ندارد.

رئیس شفاخانه ک ام سی گفت: مشکلاتی سد راه سرمایه گذاران وجود دارد که اگر این مشکلات برطرف نگردد، سرمایه گذاران در هیچ بخش سرمایه نگذاری نمیتوانند.

کریمی افزود: "من مدت چهار و نیم ماه میشود که به دنبال گرفتن جواز فعالیت، شفاخانه کریمی میدیکل کمپلکس هستم و تا هنوز نتوانستم کار جواز خود را تکمیل کنم و این درحالیست که در دیگر کشورهای جهان جواز گرفتن برای یک سرمایه گذار کمتر از یک روز است."

مشکل دیگر که این سرمایه گذار به ان اشاره می‌کند‌ عبارت از: نبود امنیت که اکثر سرمایه گذاران جرئت سرمایه گذاری را در داخل افغانستان نمی‌توانند و هر روز تاجران توسط افراد ناشناس به قتل می‌رسند یا اختتاف میشوند. مشکل دیگر وضع مالیات بلند بر سرمایه گذاران است که از جانب وزارت مالیه وضع میگردد.

داکتر کریمی تاکید کرد: زمانی که یک سرمایه گذار یک قلم مواد را در داخل کشور تولید می‌کند کشورهای همسایه همان مواد را با قیمت بسیار ناچیز وارد افغانستان میسازند تا شرکت افغانی ورشکست شود. او افزود: دولت افغانستان هیچ گونه سیاست تشویقی برای سرمایه گذاران ندارد.

در حال حاضر دولت از سرمایه گذاران 8 درصد مالیات اخذ می‌کند.

داکتران خارجی یک فرصت برای داکتران داخلی اند

داکتر کریمی بیان داشت: یکی از مشکلات جدی که سبب انتقال بیماران به خارج افغانستان می‌شود عدم شناسایی بیماری‌ها در داخل کشور بود اما شفاخانه ک ام سی لابراتوار مجهز با معیار جهانی در اختیار دارد که اکثر بیماری ها را شناسایی و تداوی می‌کند. او افزود: در بیمارستان ک ام سی داکتران خارجی حضور دارند و داکتران داخلی را آموزش میدهند تا بعد از مدت سه الی پنج سال دیگر داکتران داخلی توانایی طبابت را پیدا کنند و بعد از ان نیازمند به داکتران خارجی نباشند.

رئیس شفاخانه ک ام سی موجودیت داکتران خارجی را یک فرصت برای داکتران داخلی میداند و می‌گوید: افغانستان نباید تا پنج سال دیگر نیاز به داکتران بیرونی داشته باشد چرا که ظرفیت سازی باید در داخل کشور صورت گیرد.

رئیس بیمارستان ک ام سی تاکید کرد: در پیوند عملیات گرده شفاخانه‌های داخلی نیازمند داکتران خارجی اند و این داکتران در کنار کار خود به داکتران افغانی نیز آموزش می‌دهند.

داروهای بی‌کیفیت عامل مریضی

رئیس شفاخانه ک ام سی گفت: اکثر داروهای که به افغانستان وارد میشود بی‌کیفیت است و از اینکه مریضی‌ها را درمان کند سبب افزایش بیماری میگردد. او افزود: دولت افغانستان نیز هیچ توجه‌ی برای مانع واردات داروی بی‌کیفیت ندارد.

داکتر کریمی بیان داشت: ظرفیت دارو سازی در داخل کشور وجود دارد اما سرمایه گذاران به دلیل نبود امنیت، سیستم بروکراسی تا هنوز سرمایه گذاری در این بخش نکرده است.

300 میلیون دالر در سال برای تداوی بیماری‌ از افغانستان بیرون می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد